Kontakt oss

5 tips til inbound salgsaktiviteter

Adrian Søbyskogen
04.10.17 16:03

Vi elsker salg og for oss så handler det om langt mer enn å bare plukke opp en telefon og begynne å ringe på en liste. For oss så handler det om de hundrevis av ulike kontaktpunkter en kunde kan ha med oss i deres kjøpsreise. Ikke minst, for våre kunder så synes vi det er så gøy å kunne tilføre nye ideer til å selge bedre. Her er 5 tips til salgsaktiviteter du kanskje ikke har prøvd før.

Video til møtebooking

Sett deg selv i skoa til den du prøver å komme i kontakt med. Tror du virkelig at det oppleves som en enestående start på kundereisen med en kald telefon? Det tror ikke vi. Det siste året har vi laget møtebookingsvideoer for hundrevis av selgere og selskaper og de ser utrolig gode resultater med det. Se for deg at du spiller inn en godt produsert video om hvem du er, hva du gjør og hvorfor kunden skal bry seg på ca 45-60 sekunder. Se for deg hvilken flott reaksjon kunden får når de åpner videoen og hører fornavnet sitt. Her kan du lese litt mer om hvordan du gjør det selv. Slik booker jeg møter med video.

Vainu data-drevet prospekting

Vi kom over vainu.io for ganske mange måneder siden og har startet å bruke verktøyet for vårt arbeid med inbound salg.

Dette verktøyet tråler gjennom absolutt alle selskaper i Norge og verden for øvrig, og gir deg en rekke spennende data-punkter som kan være en grunn for å ta kontakt. For eksempel; vi kan finne ut av hvor mange i Norge som bruker HubSpot og deretter ta kontakt basert på at vi jobber med Inbound marketing - noe de definitivt har kjennskap til. Vi er en av få partnere av Vainu og hvis du vil ha en introduksjon så kan du ta kontakt med oss.

LinkedIn Sales Navigator

Vi prater direktører og ledere hver eneste dag; mennesker som har besluntingsmyndighet og er populære for andre selgere å ta kontakt med. Når vi spør: "Hvor mange salgsforespørsler får du på telefon og epost hver uke?" så er antallet oppmot 10 henvendelser, noen uker faktisk verre. Men når vi spør om hvor mange henvendelser de får på LinkedIn så er svaret nesten alltid 0. Hvorfor skal du da konkurrere med alle andre på telefon og epost, når det er null konkurranse på LinkedIn? Personlig booker vi flere møter i uka på LinkedIn og det funker så lenge budskapet ditt er relevant og at du klarer å demonstrere at du er verdt å bruke tid på gjennom en perfekt inbound salgsmetodikk.

Innholdsproduksjon på LinkedIn

Det er ikke sikkert at du har budsjett eller mandat til å produsere godt innhold på hjemmesiden for selskapet du representerer. Likevel, det er absolutt ingen unnskyld til å ikke produsere innhold. LinkedIn har sin egen blogg-funksjon som enhver kan benytte seg av. Tanken her er at du kan produsere flotte artikler som gir verdi til dine kunder, nettverket ditt og potensielle kunder. Du har muligheten til å skape engasjement og det beste er at du kan tracke alle som engasjerer seg. For eksempel, når vi produserer en artikkel på LinkedIn kan vi se hvem, med fullt navn og hvor de jobber, som har liket, delt eller kommentert artiklene våre. Det er mennesker som tror på det samme som du tror på. Det er leads.

Livestreaming på Facebook

Livestreaming på Facebook er en fantastisk måte å vise rått og ekte innhold til dine følgere, kunder og potensielle kunder. Etter at Facebook lanserte denne funksjonen har den gitt de som livestreamer voldsomt med organisk rekkevidde da de satser på video. En måte å livestreame på er å ha ukentlige sendinger hvor man prater om temaer som er interessant for kunder og sørger for at man lærer bort noe nytt og deler ideer. Grunnen til hvorfor det funker er fordi det er live. Live er rått og ekte og ting kan gå galt - og ingen forventer å se deg live heller. Du skiller deg ut.

Er du interessert i å få tilgang til enda mer godt innhold om hvordan salgsorganisasjon din kan bli enda bedre? Avtale en time med Adrian og få ny input.