Documarketing i læreboka: De første fire kapitlene

Adrian Søbyskogen
01.03.19 18:35

Dere som følger arbeidet vårt med utviklingen av documarketing føler kanskje det er på tide at vi kommer i gang med skrivingen?

Det gjør vi også, men siden det vi driver med er noe helt nytt har vi bestemt oss for å være veldig, veldig grundig i forarbeidet for ikke å gå i feil retning fra start. Målet er jo at boka skal være ferdig i løpet av 2019 og da ville det vært bittert å innse på veien at det bare er å pælme de første 40-50 sidene i søpla og starte på nytt. 

Heldigvis føler vi at vi er på rett vei. Etter hvert som vi drar oss fremover og snakker med nye mennesker får vi stadige bekreftelser om at markedsføringsstudentene må lære mer om hvordan man skaper følelser. 

Fremdriften gjør at vi også har et tydeligere bilde på hva boka skal inneholde. Du kan også høre oss snakke om det i podkasten her:

Kapittel 1: Målet er ikke å selge nå, men å bli husket senere

Selvsagt måtte dette bli kapittel 1. I CompEdge jobber vi ikke bare med markedsføring, men forandrer hvordan folk tenker.

Tittelen på dette kapittelet er første punkt på verdiveggen vår og styrende for hvordan vi jobber. Derfor blir Marshmallow-eksperimentet som Adrian tidligere har skrevet om en viktig del av dette kapittelet. I bunn og grunn vil det handle om hvorfor flere er nødt til å endre eget tankesettet sitt. Vår oppfatning om at en ambassadør ikke er en endestasjon på kundereisen - en fornøyd kunde som har lagt igjen penger i kassa di - er et eksempel på dette.

Se opp for spisse formuleringer og stikk mot det etablerte ...

Kapittel 2: Historien om markedsføring

Markedsføringsfaget har endret seg mye. Bare tenk på hvordan spillereglene ser ut i dag i forhold til 1990-tallet.

Likevel mener vi at det vil være mulig å finne noen gjengangere, noen elementer som alltid har fungert og som alltid må være der for at et selskap eller et navn skal bli husket. Hvordan fungerte markedsføringen og salg på markedene før i tida? Hvilke mekanismer avgjorde hvem som fikk solgt varen sin av to handelsmenn, hvis de to solgte samme type vare? 

Hypotesen vår er selvfølgelig at formidlingsevne, det å kunne fortelle en god historie og snakke til folk så de forstår budskapet ditt var veldig viktig. Derfor kommer vi til å forsøke å komme i kontakt med mennesker som kan gi oss svar på nettopp dette. 

Hva konkurrerte om oppmerksomheten vår for 100 år siden? Hvordan ble arrangementer markedsført på samme tid? Hva var støy? Hva gjorde TV, radio og internett med faget - og i hvilken grad endret måten vi kommuniserte på? Ble det til slutt så lett å nå ut til folk at mange sluttet å legge energi i hvordan budskapet ble formidlet? 

Det er mye interessant å ta for seg. Utfordringen blir å få gode svar på alt.

Kapittel 3: Storytelling

"La meg fortelle deg en historie" er kanskje de seks mest kraftfulle ordene man kan bruke for å få oppmerksomheten til folk. "Forestill deg at du ... " er fire til som får dopaminet vårt til å flyte. Oxytocin og endorfin er to andre hormoner vi kommer til å ta for oss. 

"De som forteller historier styrer verden" er et uramerikansk ordtak jeg liker veldig godt. Historiefortelling har vært en kilde til underholdning og deling av kunnskap i tusenvis av år. Det ligger naturlig i oss å søke etter og fortelle nye historier. Å kunne formidle en historie på en god måte er en kunst flere burde mestre, men det holder ikke å google frem en oppskrift eller se en video om "How to tell stories" på Youtube.

Selv om jeg følger samme oppskrift og fremgangsmåte som mormoren min da hun lager middag med kjøttkaker og full pakke smaker ikke maten likt. Det samme prinsippet gjelder for storytelling. 

For å lære mer om psykologien i storytelling, empati, og beundring har jeg fått tak i boka "Helten med tusen ansikter", skrevet av Joseph Campbell. Jeg har en følelse av at den kommer til å bli nevnt i dette kapittelet. Ta det gjerne som et lesetips hvis du ønsker å ligge i forkant. 

Kapittel 4: Følgerbasen

Følgerbase er noe vi har snakket mye om i det siste, men vi vet ikke like mye. Hva må man investere av tid og penger for å skape en følgerbase? Hvordan lykkes man med det og hva er verdien det genererer? Hvor viktig er rollen til den aller første følgeren?

Vi har alliert oss med Respons analyse for å finne svarene og gleder oss til å dele de med deg. Samtidig forsøker vi å gjøre et dypdykk i sfæren av influencere. Hva hadde de vært uten en følgerbase? Ikke en influencer i hvert fall. Og hvordan ser egentlig regnestykket bak verdien av et #sponset Instagram-innlegg ut? Det er det garantert mange som kan fortelle. Det interessante her er jo hvem som har laget spillereglene og hvorfor de er akkurat som de er.  

Som du kanskje forstår er det mange spørsmål som skal besvares. Vi har med andre ord mye jobbing foran oss, men i CompEdge er det ingenting som gleder mer enn høye kneløft i løssnø. 

web download playbook pic

Les vår Brand Playbook

Hent inspirasjon for din egen merkevareidentitet

Last ned brand guidelines

Kanskje du også liker

disse historiene om Documarketing