Communicate: Mer enn bare Techfolk

“Vi trenger de beste talentene innen tech, gjerne arkitekter, utviklere og prosjektledere. Du kan være så flink du bare vil, men vi ansetter ikke hvem som helst - vi ansetter bare Communicatere”. 

Ranja er CMO i Communicate, og har et luksusproblem. Det finnes mange kunder med behov for deres teknologitjenester, men for å levere til kundene trenger Communicate flere folk. Den type folk med teknologikompetanse som er svært ettertraktet.

Ranja er ikke bare ansvarlig for å tiltrekke riktig kompetanse, hun skal finne de riktige folka: De som passer inn i kulturen selskapet har bygget opp, som trives så godt at de vokser og dermed påvirker selskapets utvikling i mange år fremover. 

Så for Communicate var employer branding-briefen like enkel som den var vanskelig: Vi skal ha Communicatere

Konseptet

Det første vi gjorde var å finne ut hva som kjennetegner en Communicater; hva de snakker om ved kaffemaskinen og hvilke verdier de deler. 

Funnene var ikke overraskende: Ikke bare var det mange ulike personligheter og interesser, men det viste seg også å være mange veier til tech; mange ulike utdannelser, livshistorier og erfaringer. Det er variasjonen, alle disse nyansene som utgjør Communicate, og som ble kjernen til deres seneste Employer Brand kampanje: “Mer enn bare Techfolk”. 

Konseptet skulle gjennom leken, men enkel innholdsproduksjon vise frem de ansatte, mangfoldet blant dem og hvordan Communicate legger til rette for work/life balance. Gjennom en intervjuprosess med seks Communicatere i ulike aldre og fag, gravde vi dypere ned i hvem disse tech-hodene er utenfor jobben, og fant alt fra atleter og kunstnere til småbarnspappaer og gode venner. 


Innholdsprosessen: Rådgivning og videoinnspilling

Communicate har en egen innholdsressurs som skriver artikler, og CompEdge ble hennes rådgiver i intervju- og skriveprosessen: sammen fant vi riktige spørsmål og gode vinklinger som satte den rette tonen. 

Deretter hentet vi ut essensen fra hvert intervju og utarbeidet korte og personlige manus som hver enkelt person trygt kunne stille seg bak. Disse manusene skulle benyttes som voice til videoinnspillinger av deltakerne.

Og vipps var vi klare for shoot.

Vi samlet alle Communicaterne på en dag og delte alle opp i to grupper hvor den ene spilte inn voice - altså leste sitt manus i podcaststudio - mens den andre var foran kamera. Vi ønsket oss et enkelt og ryddig uttrykk: få og rolige bevegelser, ikke engang snakking, slik at mennesket og historien fikk stå alene. Vi bygde en look på videoene som skulle stå seg langt vekk fra “corporate”, men signalisere varme og dynamikk. 

Ikke bare ble det en produktiv innspillingsdag, men også en sosial begivenhet for de ansatte i en ellers hjemmekontor-preget hverdag, som ble sittende rundt lunsjbordet lenge etter at shooten var ferdig.


Og vår erfaring er nettopp dét: at et employer branding-løp, som gjerne startes for å tiltrekke nye talenter og demonstrere arbeidskulturen ut til markedet, raskt blir en øvelse i team-bygging og skapelsen av et sterkere employer brand også internt. 

Les mer om employer branding her.

NAVN*
E-POST*
TELEFON*
Tusen takk! Du hører fra oss innen kort tid
Oisann! Noe gikk feil...Pass på at du har fylt ut navn og epost