Har innholdet du deler verdi for andre?

Jonas Bariås
24.08.18 13:30

Du hadde ikke takket nei til å fortelle historien til selskapet ditt foran flere hundre mennesker som er genuint interessert i det du har å si. Akkurat sånn bør norske bedrifter angripe Snapchat.

Er det én ting vi virkelig tok med oss fra møtet med Snapchat-stjernen Geir Ove Pedersen, er det at du ikke har følgere eller kontakter på Snapchat - men venner. Dette betyr at svært mange er nødt til å forandre sin tilnærming til hvordan man kommuniserer som selskap, for venner er noe man skal ta godt vare på.

I denne sammenhengen handler det om å gi mest mulig verdi til alle som har gitt deg muligheten til å dele ditt budskap. Ballen ligger på din halvdel, og dersom noe skal skje må du selv ta initiativ. Men hvordan?

Vi har allerede konkludert med at den største feilen du kan gjøre er å bruke Snapchat som en ren reklamekanal. Klarer du å være bevisst på at alt du legger ut gir verdi, enten det er faglig innhold eller humoristiske drypp, skaper du ambassadører.

Case Study: Slik får du fart på bedriftens Snapchat-konto

Vær i forkant

Kundereisen i dag starter gjerne med et Google-søk eller scrolling i sosiale medier. Dette gir deg muligheten til å være i forkant, fordi du har muligheten til å skape en relasjon allerede før et behov har oppstått. Målet ditt med all aktivitet bør derfor ikke være å selge nå, men å bli husket senere. Dette er en gylden regel hos oss i CompEdge.

Grunnen til det er at det er ukomfortabelt å bli solgt til. Det vi mennesker ønsker er å ta egne beslutninger, basert på den informasjonen vi har tilgjengelig. Når vi skal kjøpe liker vi å føle at det er vi som har kontroll. Hvis du slutter å selge og begynner å fortelle, sørger du for at du blir husket, noe som er et godt utgangspunkt for enhver bedrift.

Dette er spesielt relevant for Snapchat, hvor de aller fleste primært holder kontakten og deler innhold med familie, venner og kollegaer. Det kan sammenlignes med WhatsApp, mens Instagram ligger nærmere Twitter og er mindre privat. Irrelevante budskap blir derfor ekstra støyfullt på Snapchat, fordi bedrifter i utgangspunktet ikke har en naturlig plass i miksen.

Den plassen må du gjøre deg fortjent til.

Les også: Hvorfor lykkes ikke flere på Snapchat?

Du må dele for å lykkes

Snapchat er en hverdagslig arena, så en god start er å holde det rått og ekte, fremfor spektakulært. Du kommer langt med en enkel plan på hva du vil dokumentere og noen små retningslinjer som definerer hvilke historier du kan fremme som er unike.

Og for all del: Spre ordet om Snapchat-kontoen din på andre sosiale plattformer. Hvordan skal folk kunne legge deg til hvis du ikke forteller de at du er på Snapchat? Vår erfaring er at det å vise frem hva som kommer til å skje er en effektiv måte å nå ut til nye brukere.

Når du først har fått folk til å følge deg, handler alt om å by på seg selv. Siden vi startet denne Snapchat-casen har vi fått flere tilbakemeldinger på at folk setter stor pris på at vi tør å dele kunnskapen vår. Litt om dette, og fremdriften i prosjektet kan du høre i ukens podcast.

Kanskje du også liker

disse historiene om Snapchat