Kontakt oss

Det Mest Fascinerende med YouTube

Adrian Søbyskogen
14.okt.2018 01:35:16

For et halvt år siden så ble Jonas og jeg invitert til et møte - selskapet holder til i Bjørvika og de huser 1000 ansatte, og på den tiden så var vi ikke vant til å møte så store bedrifter. Den ene direktøren ga oss et kompliment om videoserien vår. Han mente at innholdet passet veldig godt da han lå på sofaen etter jobb. For da søkte han opp "NRM" på YouTube og gledet seg til å sette av 7 minutter. 

Hva er konteksten du er i når du går på YouTube?

Bruksmønster og innholdet på plattformen tilsier at du er der enten for å lære noe eller å bli underholdt. Og du er der med utgangspunkt i at du har "god tid" - gjennomsnittlig tidsbruk per gang er hele 40 minutter. Samtidig er de mest populære timene mellom 19:00 og 22:00 på kvelden. Det kan vi bekrefte også med vår egen annonsering. 

Dette fascinerer meg virkelig; for hvis du er dyktig på å produsere innhold så kan du faktisk holde på oppmerksomheten til målgruppen din over en lengre periode. Hvis vi tar oss selv som et eksempel og sammenligner Facebook og YouTube, så er gjennomsnittlig tid brukt på en tilfeldig video vi sponser på Facebook 8 sekunder og på YouTube så er det (ikke) overraskende 2 minutter og 29 sekunder. Hvis du produserer videoinnhold for at folk skal huske deg, så må du ikke glemme YouTube.

YouTube er synonymt med "How To..."

Den meste populære søketermen på YouTube er "How To" - også ett eller annet. Det betyr at når vi ønsker å lære noe, så ønsker vi det på video. Det gir uante muligheter for selskaper som leverer profesjonelle tjenester eller tekniske løsninger som man har lyst til å utdanne seg om. 

La oss være enige om at regelen er at vi søker på engelsk, så når du skal annonsere på YouTube da kan du målrette mot spesifikke søkeord og temaer - dette vil sørge for at videoen din følger brukeren. Så må vi jo ikke glemme organisk søk - hvis du er flink med overskrift og metadata så vil videoen din presenteres i søkemotoren når noen søker også. Google gjør dette fordi de vet at vi aller helst ønsker å se video. Vinn-vinn situasjon hvor brukeren får det de ønsker og hvor selskapet du representerer tar større plass i Google. 

Sånn ser det ut nå om du søker på "Documarketing" eller "Markedsbyrå" som er viktig for oss i CompEdge.

Documarketing søk på Google:

Documarketing_Søk_Google_CompEdge

Markedsbyrå søk på Google:

Markedsbyrå_søk_på_google

Det er null konkurranse her

Etter at vi satt igang med YouTube-Reisen så gjorde vi noen enkle søk og fant ut at tilstedeværelsen fra norske bedrifter er urovekkende dårlig. Det begynner å bli bra konkurranse på Facebook - LinkedIn er på vei opp og for noen merkevarer så er Instagram blitt en slagmark. YouTube derimot er det absolutt ingenting. DNB for eksempel har over 400.000 følgere på Facebook, mens på YouTube så er det kun en brøkdel. Det reflekterer fokuset ganske bra, hvor alle er opptatt av å være tilstede på "sosiale medier" og video er i vinden. Men ikke ett eneste vel-etablert selskap jeg har klart å søke meg frem til har YouTube som en viktig del av sin sosiale medie strategi. 

YouTube har folks oppmerksomhet. Så hvor er det du har lyst til å konkurrere - der hvor det er konkurranse eller der hvor du har mulighet til å få et midlertidig monopol?

Lytt til episode 2 av YouTube-Reisen

Du kan lytte på den her på SoundCloud eventuelt søke opp "Norges Råeste" i den podcast-avspiller!