Documarketing: Det nye markedsføringsfenomenet

Adrian Søbyskogen
14.09.18 13:37

Det sies at ingen blir profet i eget land. Det betyr at du må tørre å bevege deg i løssnø, utfordre det etablerte, innovere og krysse grenser for å realisere drømmene dine. La oss introdusere deg for documarketing - markedsføringskonseptet som er så nytt at det ikke engang har rukket å bli et buzzword.

Hva er documarketing?

Documarketing er en markedsføringsstrategi som tar storytelling til et nytt nivå. Konseptet baserer seg på å prioritere det som er rått og ekte fremfor det som er polert og sminket. Det handler om å fortelle ekte historier, vise frem ekte personer og dele ekte øyeblikk, for å gi et unikt og reelt innblikk i hverdagen til ditt selskap og personene som jobber der.

Begrepet documarketing er en sammenslåing av ordene documentary og marketing, og konseptet er utviklet av CompEdge Consulting AS. Vår egen definisjon av documarketing er:

Documarketing innebærer å produsere digitalt innhold for å dokumentere prosessen hvor man beveger seg mot et definert mål over tid.

Hva er bakgrunnen til documarketing?

Documarketing-konseptet har sitt opphav i videoserien Norges Råeste Markedsbyrå, hvor Adrian Søbyskogen ønsket å dokumentere hvordan han jobbet for å bygge CompEdge fra null til å bli nettopp Norges råeste markedsbyrå - og vise det frem i ukentlige episoder på LinkedIn.

I første episode laget Søbyskogen en avtale med følgerne, hvor han lovet å ta de med på alle oppturene og nedturene han opplevde mens han jobbet for å bygge opp CompEdge. Hva slags avtale du lager med følgerne dine er opp til deg selv, men det er viktig at du holder den - hver gang. Gjør du ikke det, er du ikke dedikert nok, og da funker det ikke.

Hvorfor documarketing?

Ingen får en god følelsene når man blir solgt til. Kundene opplever det ukomfortabelt, fordi transaksjonen baserer seg på at noen skal skal ta noe fra deg, de skal ta det nå - og det skal skje på deres egne premisser. Det er ubehagelig, enten det er snakk om tid, penger, energi eller andre ting. 

Documarketing skiller seg fra tradisjonell markedsføring ved at målet ikke er å selge nå, men at du skal bli husket senere. Det er en utradisjonell, men nødvendig tilnærming dersom du ønsker å være relevant for kunden din også i fremtiden. Det er nemlig kundene dine som bestemmer spillereglene, ikke du.

Vi eksponeres for selgende budskap tusenvis av ganger hver dag, og lærer oss stadig raskere å gjenkjenne det som er relevant for oss og ikke. I et samfunn med høyt tempo, er det ekstremt viktig for oss at vi bruker tiden vår riktig. Ingen ønsker å kaste bort tid, og det som er retusjert og pyntet på kan svært få relatere seg til. Historier man kan kjenne seg igjen i vil derfor alltid trumfe det som er pyntet på.

Hvis du slutter å selge og begynner å fortelle, sørger du for at du blir husket.

Hvordan gjøres documarkting?

Documarketing er en digital markedsføringsstrategi som kan implementeres gjennom video, podcast, tekst og bilder. Forutsetningene for at noe skal kunne kalles documarketing, finner vi igjen i definisjonen:

  • Digitalt: I de fleste sektorer, bransjer og bedrifter digitaliseres alt - bortsett fra salgsprosessen. Hvis du ønsker å nå ut til kundene i 2018 er det viktig at det skjer på deres premisser, på de plattformene de oppholder seg.
  • Dokumentere: I documarketing forplikter du deg til å dele alt som er relevant for prosessen du skal dokumentere, uten filter. Du må tørre å dele de øyeblikkene, tankene, samtalene og møtene som er avgjørende for at du lykkes eller ikke. Ta følgerne dine med bak lukkede dører, la de kjenne på de samme følelsene som du selv sitter med, og del historier som gjenspeiler mentaliteten og arbeidsmiljøet i din bedrift.
  • Prosess: Det er ikke målet som er det viktigste, men reisen. Hva gjør du for å nå målet ditt, hvilke veivalg møter du og hvordan tar du kritiske beslutninger som er avgjørende for fremdrift? Ved å bruke dramaturgiske virkemidler skaper du spenning og begeistring, som gjør at følgerne venter på neste innlegg, og at innholdet blir like engasjerende hver gang.  
  • Tid: Skal du lykkes med documarketing, er det viktig med kontinuitet. For at folk skal ha en grunn til å følge reisen din, og at det skal føles ekte, må det komme innhold løpende -  minimum en gang i uka.

Hvem passer det for?

De fleste bedrifter har kunnskap de kan dele videre, men har du en ekte historie som gir verdi? Documarketing passer ikke for de som ønsker å være noe for alle, men de som ønsker å være alt for noen. Skal du lansere et produkt, en tjeneste eller en teknologi? Jobber du for å utfordre etablerte, utdaterte tankesett? Da er documarketing noe for deg.

Hva oppnår man med documarketing?

I takt med utbredelsen av sosiale medier har engasjement fått en ny betydning. Engasjement er likes, kommentarer og delinger. Med documarketing skaper man noe dypere og mer vedvarende enn engasjement og merkekjennskap; eierskap og ren kjennskap.

Å ta med ukjente folk på en reise er innholdsproduksjon og merkevarebygging i sin ærligste og reneste form, og resultatet man oppnår er ekte, lojale ambassadører. Hjerter og likes er lettere å måle enn verdien av en ambassadør, fordi det er vanskelig å måle verdien av at 10 personer velger å prate pent om deg og det du deler til potensielle kunder, som genererer business 6 måneder senere. Men vi i CompEdge vet at det er effekten man skaper, og det krever fremoverlente og lidenskapelige folk til å tørre å tro og satse på det.

Documarketing krever at du er villig til å gi mye av deg selv og din bedrift. Det koster tid og ressurser, men dersom du er tro mot konseptet vil du sørge for at folk får en genuin interesse for det du gjør.

Les også: Effekter av Documarketing

Hva skiller documarketing og Inbound marketing?

Den overordnede målsettingen i Inbound marketing handler om at du skal skape lojale ambassadører ved å begeistre kundene dine. Men må folk ha kjøpt av deg for at de skal kunne være ambassadører? Forskjellen på Inbound og documarketing, er at documarketing ikke anser ambassadører som en slags endestasjon på kundereisen

Les mer om forskjellen på documarketing og inbound marketing her.

Vil du være med på åpen dag hos oss?

Vi inviterer til et annerledes frokostseminar med workshops og og påfyll av inspirasjon. Sjekk oversikten her!

Kanskje du også liker

disse historiene om Documarketing