Kontakt oss

Verdien av documarketing ligger i følgerbasen du skaper

Jonas Bariås
20.des.2018 13:14:23

- Fakser du meg den, eller?

Nei, selvfølgelig gjør du ikke det. 

Ingen bruker faks lenger, men forestill deg hvordan du hadde reagert dersom du hadde fått beskjed om å fakse noe i en seriøs sammenheng i dag. Derfor stakk det i hjertene våre da Adrian og jeg ble fortalt av Rune, hans tidligere lærer, at pensumbøkene på videregående skole forteller elevene at telefaks er et godt egnet salgsmedium. 

- Allerede i 2008, da jeg var læreren din, sa du at den som bruker telefaks vil gå konkurs, fordi det er et ikke-medium når man skal selge, sier Rune i episode 3 av podcastserien Documarketing i læreboka.

Dermed har du forhåpentligvis skjønt én gang for alle hvorfor vi ønsker å utfordre pensum. 

Hør 3. episode av Documarketing i læreboka her:

En retningsendring

Noe av det mest interessante vi fikk ut av praten med Rune var når snakket om at podcast bør benyttes av skolene til både læring og deling av informasjon. Det fikk oss til å tenke på to ting: 

  1. Boka om documarketing kan ikke være 300-400 sider lang, men heller så konkret som mulig for å være lett å konsumere og samtidig interessant. 
  2. Innholdet i boka bør støttes opp av podcast og/eller videoinnhold, som blir en naturlig del av opplæringen.

Vi lever i en digital verden, så hvorfor skal ikke pensum være tilgjengelig digitalt og mulig å konsumeres på samme måte som alt annet vi fyller dagene våre med?

Kodeknekking og ulike ambassadører

For å få orden på tankene våre etter samtalen med Rune, benket vi oss ned for å ha en workshop. Målet var både å stake ut kursen for arbeidet videre, samt lage en modell som visualiserer hvordan documarketing fungerer i praksis. 

Vi har allerede nevnt at vi ikke anser en ambassadør som en endestasjon. Samtidig har vi beveget oss vekk fra begrepet ambassadørgrad. Vi opplever at documarketing skaper ambassadører av ulik art og fokuserer derfor heller på ambassadørroller. Vi har valgt å kalle de:

  • Kritikeren
  • Speideren
  • Supporteren
  • Ildsjelen

De gjenspeiler ikke en prosess, men er et resultat av følgerbasen du skaper gjennom documarketing. De fire har ulik vei inn til det vi har valgt å kalle absolutt lojalitet, som er den ultimate tilstanden en følger kan ha: Her følger de med på alt du gjør, snakker om deg videre til andre, bruker budskapet ditt som inspirasjon og kjøper av deg hvis de har mulighet. Paradokset er at personene ikke må være en kunde for å ha absolutt lojalitet, og de kan også bli en kunde lenge før de har oppnådd det. 

Det du må forstå er at verdien ligger i følgerbasen du skaper og ringvirkningene som skapes av deres totale nettverk.

Podcastserien Documarketing i læreboka

Annenhver uke vil du få innblikk i hvordan vi jobber for å skrive vår egen fagbok. Klikk deg videre til Soundcloud for å lytte. 

Kanskje du ogå liker

disse historiene om Documarketing