Kontakt oss

Documarketing i læreboka: Det er på tide at noen utfordrer pensum

04.des.2018 14:06:23

Som dere har fått lære i høst er vi svært glad i faglige sprinter og podcastserier som dokumenterer hvordan vi intensivt jobber for å lære å kjenne de viktigste digitale markedsføringskanalene helt ned til margen. Vi har gjort det med Snapchat, Youtube og mer er i vente.

Dere som har fulgt oss en stund vet også godt at vi ikke er redd for å hoppe ut i det ukjente. Å gjøre impulsive innfall og sprø ideer til virkelighet er noe som gjør CompEdge til CompEdge, og vi har ikke planer om å stoppe med det første. Derfor føler vi det er helt naturlig at vi ruster opp kampen mot utdaterte tankesett ved å utfordre noe av det mest etablerte som finnes: skolesystemet.

I løpet av høsten har vi jobbet for å definere og videreutvikle markedsføringskonseptet Documarketing. Underveis har vi diskutert at vi på et eller annet tidspunkt må få teorien inn som en del av pensum, fordi mye av det studentene lærer underveis er utdatert og har liten sammenheng med den virkelige hverdagen for de fleste norske bedrifter. Det er på tide at noen tar grep.

Hør første episode av podcastserien er:

Noe må skje med akademia

Dagens forelesninger minner mer om gammeldags og lite personlig massekommunikasjon, mens teorien som benyttes er så grunnleggende at den blir irrelevant for en generasjon som har fått Facebook inn med morsmelka.

Og mens verden går sin gang, teknologien åpner nye dører og kundereisene endres, vektlegges semesteroppgavene på studentenes bruk av Porters fem krefter - markedsføringens svar på sviskekompott. Samtidig er pensumbøkene gjerne ført i pennen av professorene på skolens markedsføringsinstitutt, som uten praktisk erfaring med faget forteller studentene om hvordan Coca Cola bruker milliarder for å selge mer brus enn Pepsi.

Midt inne i denne akademiske symbiosen er det til syvende og sist studentene som blir skadelidende, fordi de ikke får en fair sjanse til å forstå to ting:

  • Hvordan ting fungerer på et marked som er relevant for dem
  • Hva det betyr å skape gode følelser, fremfor likes

Les også: Documarketing - det nye markedsføringskonseptet

Vår bibel

"Bariås, vi skal skrive Bibel", var noe av det siste Adrian sa til meg før vi tok hverandre i hendene og jeg ble en del av CompEdge i sommer. 

I skrivende stund er det fem måneder siden jeg fullførte bachelorgraden på BI, og jeg skal innrømme at jeg så langt ikke har fått stor nytte av pensumet i jobbsammenheng. Hverdagen i Storgata 5 og utfordringene våre kunder møter er noe helt annet enn hva det vi fikk servert i skolebøkene. Ikke at det virker å være spesielt overraskende for Adrian:

- Jeg har ikke tatt høyere utdanning, men jeg har møtt et tusentalls bedriftsledere og markedsførere som har det - for ikke å snakke om jevnaldrende som stolt viser frem diplomet sitt etter endt skolegang. Jeg har intervjuet veldig mange skoleflinke, men brorparten av dem er ikke nærheten av å være på det nivået som markedet vårt krever. Dette bokprosjektet er en langefinger til akademikerne og en high-five til min gamle lærer som turte å si at jeg ikke burde ta en høyere utdannelse, sier Adrian. 

Dette kan du forvente

Som du sikkert forstår vil dette bli et maraton og ikke en sprint, men vi er klare for å legge ned arbeidet som kreves for å lage en fagbok du vil huske og bli inspirert av. For å få til det ønsker vi å by på noe nytt og annerledes, i ekte CompEdge-stil.

Vi skal gjøre egne undersøkelser, vi skal intervjue en haug med eksperter på ulike fagfelter, vi skal fortelle deg hvorfor det er verdt å tenke langsiktig og hvorfor du bør fokusere på det emosjonelle ved markedsføring.

Prosjektet skal selvsagt dokumenteres og presenteres i en dedikert podcastserie, hvor vi skal gi deg et innblikk i tankene, arbeidet, frustrasjonen, hindrene, prosessene og gledene som hører med når vi utarbeider en helt ny markedsteori.

Som med alt annet, kommer vi ikke til å gi oss før vi er i mål. Når vi kommer dit og boken er ferdigskrevet er irrelevant, fordi det er reisen vår som legger grunnlaget for et nytt kapittel i markedsføringsfagets historie.

Podcastserien Documarketing i læreboka

Annenhver uke vil du få innblikk i hvordan vi jobber for å skrive vår egen fagbok. Klikk deg videre til Soundcloud for å lytte. 

Kanskje du ogå liker

disse historiene om Documarketing