Documarketing-inspirasjon med video, podcast, tekst og bilder

Adrian Søbyskogen
04.10.18 16:04

Konseptet Documarketing er basert på videoserien Norges Råeste Markedsbyrå, hvor Adrian viser hvordan han bygger CompEdge fra 0 til 100. Men documarketing er en digital markedsføringsstrategi som kan implementeres på flere måter; gjennom video, podcast, tekst og bilder. Forutsetningene for at noe skal kunne kalles documarketing finner vi igjen i definisjonen, som består av flere nøkkelpunkter:  

Documarketing er en strategi som innebærer å produsere digitalt innhold for å dokumentere prosessen hvor man beveger seg mot et definert mål over tid.

Digitalt: I de fleste sektorer, bransjer og bedrifter digitaliseres alt - bortsett fra salgsprosessen. Hvis du ønsker å nå ut til kundene i 2018 er det viktig at det skjer på deres premisser, på de plattformene de oppholder seg.

Dokumentere prosessen: I documarketing forplikter du deg til å dele alt som er relevant for prosessen og arbeidet med å nå målet ditt. Du må tørre å dele de øyeblikkene, tankene, samtalene og møtene som er avgjørende for at du lykkes eller ikke, og som ingen andre tør å dele. Når du vil nå målet ditt er irrelevant, fordi det er reisen som først og fremst gir andre muligheten til å bli kjent med deg og huske deg. Hva gjør du for å nå målet ditt, hvilke veivalg møter du og hvordan tar du kritiske beslutninger som er avgjørende for fremdrift? Vær kreativ, realisér ideer du kommer på underveis, og dokumentér uforutsette ting. Det er på denne måten du lager innhold som er rått og ekte.

Over tid: Skal du lykkes med documarketing, er det viktig med kontinuitet. For at folk skal ha en grunn til å følge reisen din, og at det skal føles ekte, må det komme innhold jevnlig - gjerne ukentlig.

Les også: 10 gode tips for deg som ønsker å komme i gang med documarketing.

Documarketing er en krevende form for markedsføring, fordi du må investere mye tid, energi, ressurser. Det passer altså ikke for deg som sitter på kanten av stolen for å analysere statistikk og KPI-er, og venter på at telefonen skal ringe. Å skape innhold som gjør at du huskes over tid krever tålmodighet.

Men hva skal du velge av video, podcast, tekst og bilde?

Documarketing med video

Video er det mest krevende formatet, men også det mest givende. Med levende bilder kan du dokumentere hendelser, formidle følelser, bruke virkemidler og fortelle historier på en unik måte. Bilde og lyd er rett og slett en uslåelig kombinasjon, men det krever også mest arbeid og en del utstyr.

Serien Norges Råeste Markedsbyrå har 10.000 organiske seere hver uke, og har vært drivkraften for veksten til CompEdge siden dag én. I løpet av året har Adrian erfart hva som kreves for å lykkes med documarketing, men også hva man vil få tilbake dersom man gjør det skikkelig. Ler mer om det her

Dersom du ønsker inspirasjon til hvordan du kan lykkes med documarketing med video, anbefaler vi deg å ta en titt på 43. episode av NRM, hvor du får være med inn i flere kundemøter:

Documarketing med podcast

Podcast er i vinden, og det er heller ikke veldig rart. Formatet er lettbeint, enkelt å konsumere, underholdende og lærerikt. Det er også en glimrende arena for å dokumentere og gjøre reisen din om til en historie, fordi du ikke behøver noe annet enn en god lydopptaker og en mikrofon - og selvsagt litt klipping. 

Du kan få luftet tanker og frustrasjon, søke råd, fortelle om fremdriften til prosjektet ditt, presentere veivalgene du må ta, vurderingene du gjør og humpene du møter.

Et godt eksempel på hvordan du kan bruke documarketing med podcast, er Christine Steinsholts podcastserie 6 Months To Start a Startup, hvor hun dokumenterer reisen med å få 10.000 brukere til å benytte tjenesten Listfully. Podcasten er følelsesladd og skildrer utfordringen ved å starte opp et techselskap med begrensede midler - en reise som preges av både oppturer og nedturer. 

Christine Steinsholt

Documarketing med tekst og bilder

En annen metode man kan benytte documarketing på, er med tekst og bilder. De to går gjerne hånd i hånd, for uten den ene, mister gjerne den andre mye av effekten. 

Dette gjelder både hvis du jobber strategisk med å dokumentere arbeidet ditt på sosiale medier, men også dersom du har opprettet en blogg. En skulle ikke tro det, men en blogg kan faktisk benyttes til mer enn å fortelle om hva du har gjort i helga, hva slags klær du bruker og hvordan du har det på ferie. Så lenge du holder deg til storyen din, kan du være så kreativ du bare vil. 

En blogg er mer personlig enn en nyhetsside, og krever også at du jevnlig deler innhold, noe som gjør at det passer perfekt til documarketing. Noen som skjønte dette, og som startet med noe som minner om documarketing for lenge siden, er Forsvaret og Mari Lerdal. I arbeidet med å øke andelen jenter som velger å gjennomføre førstegangstjenesten, laget Lerdal en blogg som skildret tilværelsen i Forsvaret

Mari Lerdal

Bloggen Soldathjerte eksemplifiserer hvorfor blogg passer perferkt til documarketing, fordi det ikke krever mer enn en datamaskin, et kamera, skriveferdigheter og kreativitet. Det er med andre en enkel måte å få historiene dine ut til verden.

Spørsmålet du må stille deg er: Kommer du med noe nytt, og hvorfor skal folk bry seg?

Kanskje du også liker

disse historiene om Documarketing