Documarketing krever mye av deg. Hva får du tilbake?

Adrian Søbyskogen
27.09.18 16:48

Gjennom konseptet Documarketing har vi presentert en form for markedsføringsteori som tar storytelling til et nytt nivå. Og for å lykkes med documarketing, må du være villig til å investere mye mer enn kroner og øre.

Først og fremst snakker vi om tid. Det er tidkrevende å produsere godt innhold kontinuerlig, og for å kunne dele historier som er så gode at folk får lyst til å følge deg må du også investere mye energi, ideer og tanker. Målet med documarketing er at du skal bli husket, og for å lykkes med det må følgerne dine kunne ta eierskap i det du gjør. Derfor er det viktig at du eier konseptet fullt ut, og med dette følger mange sene kvelder, hvor du blir sittende og tenke på hvordan du kan lage innhold som er enda bedre.

Documarketing krever også mye tillit fra andre. For ekte documarketing er ikke bare en tankesmie, der du deler dine visjoner, meninger og reaksjoner. Det handler om interaksjon, samarbeid og utvikling - ting du ikke kan drive med på egenhånd. Dette foregår på kontoret ditt med kollegaer, i møter med kunder du allerede har, på workshops med kunder du håper å få, før, under og etter foredrag du holder, seminarer du deltar på, og forhandlinger som avgjør om du har råd til fortsette ut året eller ikke. Har du ikke tillit fra andre, får du heller ikke åpnet dørene skikkelig.

Les også: Documarketing - fremtidens markedsføringsstrategi

To ulike fasiter

Ok, det koster. Men hva får du igjen for det? I midten av september ble Adrian invitert til Microsoft for å prate om Inbound Marketing og Documarketing for deres partnere. Her delte han blant annet hva videoserien Norges Råeste Markedsbyrå har generert for CompEdge i løpet av ett år - i to ulike perspektiver: Et rasjonelt, og et emosjonelt.

Det rasjonelle perspektivet for deg som bare bryr deg om det som er målbart; antall visninger, likerklikk, delinger og så videre. Vær så god:

  • 16.000 likes
  • 925.000 visninger
  • 5.500 følger Adrian på LinkedIn
  • 472 likes + 172 dislikes på Youtube.
  • Over 600 delinger
  • 416 meldinger på LinkedIn
  • Over 1000 nye kontakter i Hubspot
  • 44 nysalgsmøter
  • 27 kunder
  • 9,6 millioner i salgspipen
  • CompEdge omsetter for over 10 millioner i 2018

Det emosjonelle perspektivet er for deg som mener at markedsføring handler å skape inntrykk og følelser som gjør at du blir husket, at det stikker dypere enn simpel statistikk fra sosiale medier, klikktall og tomler. For det er mye du ikke kan måle svart på hvitt, men det betyr ikke at du bør drite i at:

  • Følgerne dine gleder seg til du skal dele mer innhold
  • Folk snakker positivt om deg
  • Folk husker deg og det du gjør
  • Kundene dine blir stolte av å jobbe med deg
  • Du styrker merkevaren din
  • Du skaper mer og bygger en sterk intern kultur
  • Du styrker forholdet til kundene dine
  • Folk føler de kjenner deg når de møter deg for første gang

Godt innhold funker, kort oppsummert. Norges Råeste Markedsbyrå har over 500.000 avspillinger så langt, og den gjennomsnittlige visningstiden er på tre minutter. Så kanskje det er på tide at du bryr deg om det som er umulig å måle, og begynner å forteller historier?

Vil du være med på åpen dag hos oss?

Vi inviterer til et annerledes frokostseminar med workshops og og påfyll av inspirasjon. Sjekk oversikten her!

Kanskje du også liker

disse historiene om Documarketing