Kontakt oss

Er du lei av Cold-Calling? Ultimate guide til møtebooking med E-post

Adrian Søbyskogen
08.03.17 13:15

Jeg møter salgstrenere som ikke booker sine egne møter, eller plukker opp telefonen, men de snakker om Cold-Calling hele tiden. De snakker. Også har tydeligvis alle en eller annen form for utdannelse innenfor mental trening, slik at voiceoveren blir at du skal smile når du ringer, tenke positivt og bla bla bla...

Vet du hva? Jeg er allerede lei, jeg. Så her skal jeg gi deg en mulighet for å gi fingern til salgstrenern som ikke engang ”walks the talk” sjæl, til din salgsleder som ber deg om å ”ringe flere” og selvfølgelig til deg – noen nye ideer for hvordan du kan booke møtene du trenger, uten å måtte gå ned i kjellern for å få resultater – eller enda verre; IKKE få resultater og i tillegg gå ned i kjellern.

 shutterstock_585619952.jpg

Men, et stort MEN, du må likevel gi en innsats. Ja, det sier selv.

De siste ukene har jeg reist land og strand for å prate om Be Relevant. Now™ - møtebookingsmetodikken som demonstrerer at du er verdt å bruke tid på; som demonstrerer at du er relevant med mindre enn 100 ord og på under 30 sekunder. Det som skiller dette opplegget fra mye annet, er at dette handler ikke om mental trening og det handler i veldig liten grad om cold calling. Cold calling er selvfølgelig en del av det, men vi lever i en digital verden hvor vi er blitt mye mindre tilgjengelig på tradisjonelle flater.

Ja, epost er på sett og vis ”tradisjonelt”, men blir brukt i mye mindre grad som 1:1 kanal (IKKE NYHETSBREV) personlig med salg og møtebooking. Og det fasinerer meg at jeg enda ikke har hørt om en eneste norsk salgstrener, eller salgsleder for den saks skyld, presentere en metode for møtebooking via epost.

Be Relevant. Now™: EMAIL101

  1. Emnefelt

Emnefeltet er ekstremt viktig for det er det første møte prospectet ditt har med budskapet du ønsker fortelle. Samtidig så er vi alle møkkalei nyhetsbrev og måten vi, du og jeg, avdekker om en epost er et nyhetsbrev eller ikke; er svært ofte ved å lese emnefeltet. Hvis vi føler at emnefeltet er skrevet på en slik måte at vi tror at den kan ha blitt sendt til hundre andre, så gjennomskuer vi det og velger og enten:

  • Slette eposten
  • Ikke åpne eposten
  • Eller åpne eposten, men aldri konsumere innholdet i den

Derfor, når du skal skrive en epost, til og med ikke bare i møtebooking-sammenheng, så er du NØDT til å formulere emnefeltet slik at den du sender den til ikke klarer å gjennomskue at dette kan ha blitt sendt via MailChimp eller MailMerge. Emnefeltet bør helst inneholde følgende:

  • Max 5 ord
  • Starte med ”din”, ”deres” – ett eller annet (referanse til noe de kjenner seg igjen i)
  • For eksempel: ”Din nye rolle i XYZ”
  1. Innledning

Vi skal aldri, aldri, ALDRI, sa jeg AALLDDRRII? Aldri referere til et mislykket forsøk. Det betyr at hvis du har prøvd å ringe kunden, så ringt en gang til og deretter sendt en epost som du ikke har fått respons på – så skal du ALDRI starte følgende: 

”Hei Ola,

Jeg har prøvd å ringe deg og sendt deg en epost tidligere i uka, men ikke fått noe svar. Jeg forstår at du er en travel mann.”

Det eneste du gjør er å få ”Ola” til å tenke gjennom hvorfor han i utgangspunktet ikke svarte deg – og det er ALDRI positivt. Så hvorfor skal du referere til at du ikke klarer å få oppmerksomheten til Ola, eller få respons fra ham? Slutt med det.

Derimot så skal innledningen din inneholde følgende:

  • 2, max 3 setninger om hvorfor du ønsker å ta kontakt
  • Disse setningene skal snakke om selskapet og/eller kunde – ikke deg
  • Du skal alltid avslutte innledningen med: ”...derfor følte jeg nødt til å ta kontakt med deg”
  1. Avsnitt 2

Etter innledningen – innledningen hvor du har demonstrert at du har giddi å brukt energi og tid på å finne noe interessant om den du har lyst til å prate med, så må du sette dette i en kontekst med hva du faktisk leverer. Så her skal det i’nneholde følgende:

  • 2, max 3 setninger
  • De skal fortelle hvem du er, hva du gjør og hvorfor den du sender den til skal bry seg
  • Setningene skal være så enkle at selv William Shakespeare ville forstått deg
  1. Avslutning 

Her skal du spørre om noe som er enkelt å gi. Hva er enkelt å gi? Et møte, en introduksjon på telefon eller skype, ELLER en referanse til hvem som er riktig person å prate med. Derfor så skal avslutningen inneholde følgende:

  • ”Jeg har lyst til å dele noen nye ideer med deg angående XYZ”
  • Når kan vi best avtale en kort introduksjon på telefon/skype? / Hvem er best person hos dere å prate med? 

Sånn booker du et møte via epost. Sånn skal du bygge opp budskapet ditt. Sånn demonstrerer du at du er relevant. Sånn demonstrerer du at du er verdt å bruke tid på. Sånn bruker du andre kanaler enn kun telefon til møtebooking.

I en av de neste artiklene mine om salg og møtebooking skal jeg bryte ned en av mine tusentalls møter som jeg har booket via LinkedIn og epost, slik at du kan gjøre det samme.

Mitt navn er Adrian Søbyskogen, og tilfeldigvis knakk jeg koden på hvordan du bør booke møter med nye og eksisterende kunder.

Be Relevant. Now.™

A Great Offer, Just a Click Away

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit

Kanskje du også liker

disse historiene om Møtebooking