Kontakt oss

Færre nyhetsbrev = høyere ROI

Hege Nikolaisen
05.01.18 12:29

For å opprettholde en god e-postliste som kan brukes til markedsføring og deling av innhold, er det viktig å temme antallet som velger å klikke “unsubscribe”. Dessverre er det ofte slik, at jo flere e-poster du sender ut, jo høyere blir listen av folk som velger å melde seg av nyhetsbrevet ditt.

Jeg antar at du har brukt en del tid på å bygge opp e-postlisten din (...og ikke har kjøpt en liste), og innimellom lurer du på hvorfor gruppen med unsubscribers blir stadig større. Det er gjerne to årsaker til dette:

1. Du bruker ikke nok til på å koordinere kommunikasjonen din 
2. Du forstår ikke brukernes atferd                                               

Send færre e-poster: Segmentér kundedata

Det skjer litt for ofte at utgivere sender et høyt volum e-post i alle retninger på grunn av ukoordinerte databaser. Det er viktig å huske at mottakeren av e-postene ikke har noe formening om de tilsendte e-postene er delt opp etter å omhandle et event, blogg, høstsalg eller nyheter. Det overordnede inntrykket mottakeren får, er at det er tredje eller fjerde gangen virksomheten din sender ut reklame innen kort tid. Da blir det lett å trykke unsubscribe.

full mailbox

Første trinn i å sende færre e-post er å segmentere databasene dine. Ved å samle sammen forskjellig kontaktinformasjon og kunde mønstre, kan du bedre forstå hvilken informasjon og produkter leserne dine er mest interessert i. Dette gjør at følgerne dine får færre mailer, og informasjonen blir mer relevant og verdifull for mottakeren. En måte å samle/gruppere kundeinformasjon på kan være å trekke ut hvilke produkter som samsvarer med tidligere kjøp eller handlinger, for å tilpasse informasjon og produkter etter dette. Dette kommer jeg tilbake til senere i artikkelen.

Send relevante e-poster: Kartlegg mottakerens atferd

Når du forstår atferden til de individuelle mottakerne istedenfor å se på de alle som èn stor gruppe, kan du skape relevante lister for de forskjellige leserne. Jeg antar at du allerede benytter deg av denne metodikken i hverdagen din. Se for deg at du skal fortelle samme historie til en venn, din mor og bestemor. Tipper du ville justert ordlyden litt. Det samme gjelder for leserne dine. Ved å vite litt mer om hvem de er kan du utvikle bedre mailer.

En enkel måte å samle litt mer informasjon om mottakeren starter når noen melder seg på nyhetsbrevet ditt. Istedenfor å ha et skjema hvor de kun fyller inn navn og e-post, kan du spørre noen enkle tillegg spørsmål som gir deg ytterligere informasjon. Dersom du f.eks spør etter stillingstittel kan du sende alle mottakere som jobber med ledelse innhold om motivasjon og ledelse. Etterspør du størrelse på firma de jobber i, kan du sende mottakere som jobber i virksomheter med færre enn 50 ansatte tilpassede løsninger for mindre bedrifter.

marketing automation roi

Velg rett programvare som kan jobbe i bakgrunn

Med den rette programvare, vil du enkelt kunne spore dine kontakters atferd på nettstedet ditt etter første konvertering. Dersom en kontakt skulle klikke i et blogginnlegg om sosiale medier, for deretter å laste ned en e-bok relatert til sosiale medier, blir det lettere for deg å senere sende ut et nyhetsbrev med innhold som er relevant for mottakeren. Ved å gjøre disse små forbedringene kan du segmentere alle dine kontakter til mindre lister, og gjøre hvert kontaktpunkt mer personlig og mer verdt.

Koordinert og relevant innhold er nøkkelen til å holde leserne dine engasjert gjennom e-post kampanjer. Du har jobbet hardt for å skape en solid liste, så det vil jo være synd å miste mottakerne.