Kontakt oss

Forskjellen på documarketing og inbound marketing

29.okt.2018 15:08:22

I løpet av høsten har Hubspot relansert den tradisjonelle salgstrakten og presentert et hjul som setter kundene i sentrum. Den nye tilnærmingen er en nødvendig justering, fordi den samsvarer bedre med dagens kundereise og fokuserer på at du skal sørge for at kundene dine forblir fornøyde.

Klarer du det, skaper du ambassadører; smilende soldater som promoterer selskapet ditt til potensielle kunder, og sørger for at du vinner på slagmarken takket være word of mouth, som ifølge Hubspot er den viktigste kilden til nysalg. I tråd med relanseringen av salgstrakten, har Hubspot endret Inbound-metodikken fra å ha fire steg til tresteg-modellen:

  • Tiltrekke
  • Engasjere
  • Begeistre

Den overordnede målsettingen er likevel den samme, og går ut på at du skal skaper lojale ambassadører ved å begeistre kundene dine med innhold som gir dem verdi etter at de har kjøpt av deg.

Men må folk ha kjøpt av deg for at de skal kunne være ambassadører?

Les også: Documarketing: Fremtidens markedsføringsstrategi

Inbound tar ikke feil, men ...

Ordet ambassadør har sitt opphav i det latinske ordet ambactus, som betyr tjener. I et kundeperspektiv er ambassadører altså personer som tjenestegjør, hjelper, promoterer eller bidrar med gode hensikter på vegne av en bedrift.

Forskjellen på Inbound marketing og documarketing, er at documarketing ikke anser ambassadører som en slags endestasjon på kundereisen. Det betyr ikke at Inbound-metodikken tar feil, men poenget er at dette like gjerne kan skje selv om personen som konsumerer innholdet ditt ikke har tenkt til å kjøpe av deg. Dersom du klarer å fortelle historier som er gode nok, vil du gjennom documarketing være like relevant for følgerne - uansett hvor de er i kundereisen. 

Documarketing sørger for at du skiller deg ut i mengden og resulterer i at du oppnår noe som sitter mye sterkere og dypere i oss enn merkekjennskap: Kjennskap.

Dersom folk føler at de faktisk kjenner deg, vet hva du står for, hvordan du jobber og liker det du gjør, vil det også generere positive effekter

  • Følgerne dine gleder seg til du skal dele mer innhold
  • Folk husker deg og det du gjør
  • Kundene dine blir stolte av å jobbe med deg
  • Du styrker merkevaren din
  • Du skaper mer og bygger en sterk intern kultur
  • Du styrker forholdet til kundene dine
  • Folk føler de kjenner deg når de møter deg for første gang
  • Folk snakker varmt om deg og anbefaler deg videre til andre. Ikke til hvem som helst, hele tiden - men i naturlige kontekster. 

Effekten av dette, både i B2B og B2C-sammenheng, er at du vil bygge sunnere og mer vedvarende forhold med kunder, fordi transaksjonen er basert på naturlige premisser. 

Les også: 10 tips for å lykkes med documarketing

Kanskje du ogå liker

disse historiene om Documarketing