Kontakt oss

Forskjellen på Inbound Marketing og Outbound Marketing

Jonas Joranger Larsen
14.11.17 19:17

Inbound marketing og Outbound Marketing er ord som ofte nevnes i markedsføringssammenheng. Tenk på markedsføring som delt inn i to hovedkategorier: Inbound Marketing og Outbound Marketing. For å forstå forskjellen må man se på hvor fokuset er, i hver av kategoriene.

Når sist fulgte du med på en TV-reklame, leste nøye gjennom en uadressert reklame-flyer som var dumpet i postkassen din? For å ikke glemme de sporadiske e-postene du mottar ukentlig? Man trenger ikke lenger et enormt markedsføringsbudsjett for å ”komme inn i stua til folk”. Du kan treffe de via spennende digitale plattformer hvor de så sårt leter etter informasjon timesvis daglig. 

Magnet people inbound marketing.jpgMegaphone inbound marketing.jpg

Inbound marketing er en måte å tiltrekke seg kunder ved å produsere nyttig og relevant innhold som dekker et type behov eller løser et problem for kunden. Med andre ord så er det kunde-fokusert markedsføring. Potensielle kunder skal kunne finne deg via kanaler som blogger, søkemotorer og sosiale medier. Dette fører til at kunden tar initiativ via ditt gode innhold.

Outbound marketing i motsetning, er kjent som oppmerksomhets krevende markedsføring. Det er markedsføring som ikke nødvendigvis er laget for å dekke et behov slik Inbound er bygget opp. Ofte brukes Outbound i tradisjonelle kanaler som radio, TV, telefon el. Dette er selger-fokusert markedsføring hvor du som selger tar initiativ.

Har du tenkt på om din markedsføring er kunde-fokusert? 

Vi ser at kjøpsprosessen har hatt en endring de siste årene. Den store forskjellen er at folk er flinkere til å si nei, og vil ikke ta i mot ditt budskap hvis du ikke er verdt å bruke tid på. Det er ganske enkelt; fokuset ditt må være på kundens kjøpsprosess, ikke din salgsprosess. Vi har våre egne tanker om hvordan vi vil kjøpe, ikke bestem det for oss. 

Inbound metodikken er delt inn i fire forskjellige steg:

  • Tiltrekke
  • Konvertere
  • Selge
  • Begeistre

Hvis du vil ha en innføring i disse fire stegene, last ned vår e-bok (Inbound Marketing: En guide til digital markedsføring og salg.) Her finner du enkle triks og tips til hvordan du kan begynne å tenke nytt om innholdsproduksjon.

God KTI er en god strategi

Det som gjør Inbound via digitale plattformer så utrolig viktig er ikke kun kapring av nye kunder. Du finner mange muligheter for å holde dine nåværende kunder varme. Det er ingen tvil om at en ny kunde koster mellom 4 - 10 ganger så mye som det å holde på en fornøyd kunde. Ved kontinuerlig påminne kundene dine om at du er der, vil det hjelpe dem til å velge deg ved neste anledning. I tillegg kan det føre til at de blir gode ambassadører for deg. 

Forstå kundens behov - markedsfør Inbound - selg som du selv vil kjøpe!

Book en gratis workshop med oss hvis du er mer nysgjerrig på Inbound marketing.

GratisWorkshop_CompEdge

A Great Offer, Just a Click Away

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit