Hva er HubSpot?

Adrian Søbyskogen
03.10.17 16:19

HubSpot er et inbound markedsførings- og salgsverktøy som hjelper selskaper med å tiltrekke besøkende til hjemmeside, konvertere disse til leads og close kunder. Det er et verktøy som benyttes av over 20.000 selskaper og det kommer til å vokse kolossalt de neste årene.

Tradisjonell markedsføring er ødelagt

Før i tida så kunne du i utgangspunkt si ett eller annet høyeste og til flest mulig - flest ganger. For eksempel TV-reklame og det funka. I dag så funker ikke det lenger, eller rettere sagt det er for dyrt. Istedenfor å betale millioner av kroner for å vise en shampoo reklame på TV, så betaler man nå en brøkdel til bloggere som har en påvirkning til leserne.

For B2B-selskaper er det enda verre. Det er ekstremt vanskelig å få oppmerksomhet, få booka møter og sørge for at noen har lyst til å engasjere seg i det man selv driver med. Konkurransen er skyhøy. De som virkelig forstår dette spillet har begynt å utforske med å ta i bruke inbound marketing som en strategi og benytte Hubspot som et verktøy for å produsere innhold som engasjerer og generere leads.

Du har lyst til å få noen til å handle. Ikke få noen til å føle at de blir solgt til. Du kan lese mer om inbound marketing i denne eboken.

Noen skremmende statistikker

90 % av alle salg starter på Google, i følge Forrester Research. Det betyr at hvis jeg gjør et søk og ikke finner deg, så per definisjon eksisterer du ikke. Hubspot er et verktøy som hjelper deg med å forstå hvordan du bedre blir ranket i Google med godt innhold.

Les også: Kjære markedssjef, en sommerhilsen til deg.

44 % av mellomledere og direktører sier at de aldri tar et møte hvis det blir forespurt gjennom en kald telefon, i følge Sales and Marketing Magazine. Det betyr at alt du har hørt og lært om at "Det handler om å blodringe og tenke positivt" ikke funker. Hubspot er en plattform som virkelig tar deg med på en reise gjennom å ta i bruk enestående inbound salgsmetodikker på hvordan du driver en god salgsprosess. Alt fra å prospektere riktig med god data, gjør research, stille gode spørsmål og få kunden til å oppleve en enestående kundereise i enhvert kontaktpunkt.

Kun 4 % i enhvert marked er i kjøpemodus, i følge Vorsight. Det betyr at mest sannsynligvis 90 % av de du cold-caller er ikke interessert i å kjøpe produkter og tjenester du selger. De som er i kjøpemodus gjør andre aktiviteter før de gjør et kjøp. Hubspot er igjen verktøyet som sørger for at du er tilstede i kundens 3 faser i kjøpsreisen: Bevisstgjøring (har jeg et problem), Muligheter (hvordan løser jeg problemet) og Beslutning (hvem kan best hjelpe meg). 

LAST NED: Innføring i HubSpot Marketing Software

HubSpot i Norge

HubSpot er ikke viden kjent foreløpig, men etterhvert som flere og flere salgs- og markedsledere forstår at de er nødt til å produsere innhold hvis de skal kunne tiltrekke nye kunder, så vil de på ett eller annet tidspunkt ha noe å gjøre med HubSpot. 

Foreløpig, basert på dataene jeg har fra å bruke Vainu.io er det ikke mer enn ca 1000 selskaper som er involvert i en eller annen form med HubSpot. Det er riktig nok ikke sikkert at selskapene benytter løsningen fullt ut, men deler av den.

Vi jobber mot å bli HubSpot partner da vi er et inbound byrå og du kan gjerne booke en time med oss for å høre litt om hvordan det kan passe hos dere. Finn en tid med Adrian her.

HubSpot Kostnadsfri CRM

Spesielt hvis du er en startup i dag og ikke har lyst til å bruke mye penger på et CRM-verktøy så er det en fin måte å bli kjent med HubSpot på å bruke deres CRM-verktøy som er kostnadsfri. Den er fullspekka med gode funksjoner og har alt du trenger for å ha et fullverdi verktøy til å følge opp kundene dine. Du blir garantert hekta.  

Kanskje du også liker

disse historiene om Hubspot