Hva koster inbound marketing?

Adrian Søbyskogen
28.11.17 16:49

Inbound marketing i 2017 er billig fordi næringslivet i Norge henger langt etter med innholdsproduksjon og derfor er det liten konkurranse om å tilby godt innhold. Med andre ord, hvis du starter nå med inbound marketing, litt avhengig av hvilken sektor og bransje du er i, så er sannsynligheten meget stor for at du kan skape et “midlertidig monopol” og et kvantesprang foran dine argeste konkurrenter.

Du får igjen mer enn du bruker

At vi mener inbound marketing er billig, betyr ikke at det ikke koster penger - for det gjør det. Skal du virkelig lykkes er du nødt til å investere i gode nettsider, blogging, ett eller flere markedsføringsverktøy og legge igjen noen kroner i annonsering. For ikke å snakke om ressurser og tid. Tid er penger, er det ikke?

Per definisjon - hvis jeg gjør et søk og jeg ikke finner deg, så eksisterer du ikke. Du har en kundebase i dag og den er skapt med aktiviteter som “har funket i alle år”, men hva skjer når det ikke funker lenger? Da er det skummelt å ikke eksistere.

Cold-calling, e-postmarkedsføring, bannerannonsering og en halvside i VG er døende.

Sammenlignet med andre salg og markedsaktiviteter er inbound ekstremt målbart hvis du for eksempel tar i bruk HubSpot. Her vil du kunne se fra hvilke kilder dine leads og potensielle kunder kom fra og hva som har generert av penger i den andre enden.

Det florerer langt flere suksesshistorier om selskaper som lykkes med denne salg- og markedsstrategien enn de som ikke gjør det. Enn så lenge, før konkurransen tilspisser seg.

Her kan du laste ned en lettlest case study på hvordan vi genererte 1.500.000,- på bare 4 uker:

ROIInboundMarketing

Det er 4 type kostnader knyttet til inbound

Mens du leser denne artikkelen, så prøv å sett opp et enkelt regnestykke i excel og gjør utregningene med kontekst i din verden.

Faste kostnader med en Inbound Partner

Veldig mange samarbeider med et byrå som enten tar en liten eller stor del av innholdsproduksjonen med å skrive tekster, produsere videoer, administrere sosiale kanaler og HubSpot (anbefales), bygge landingssider og ruting av innkommende leads.

Dette arbeidet varierer fra 30.000,- til 150.000 i måneden.

Kostnad for et marketing automation verktøy - For eksempel HubSpot

HubSpot priser seg alt fra noen tusenlapper i måneden til ca 10-15.000 i måneden. De har løsninger som er dyrere, men gjennomsnittlig så vil 150.000,- i året dekke behovet til de aller fleste.

Last ned en guide av HubSpot funksjonaliteter

Kostnaden for bruk av tid

Avhengig av hvor ønskelig det er å bruke en inbound partner (for eksempel oss eller en av de 5 andre foreløpig i Norge), så vil en utregning på tid brukt internt også være en aktuell utregning.

  • Antall ansatte som skal være involvert
  • Antall timer som skal brukes i måneden
  • Ganget med lønn
Alternativ kostnad for å ikke starte med inbound marketing

Denne kostnaden er vanskeligere å regne ut for den er “usynlig”. På samme måte som at hvis selskapet er usynlig når en potensiell kunde er i kjøpemodus så per definisjon eksisterer du ikke. Det er tapt inntekt.

Få en evaluering av hva inbound marketing vil koste for dere

GratisWorkshop_CompEdge

A Great Offer, Just a Click Away

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit