Hvordan ser den digitale kundereisen ut i 2018?

Jonas Joranger Larsen
29.11.17 09:26

Har du noen gang sett en logo på veggen til et bygg, og ut fra førsteinntrykk avgjort at du skal kjøpe noe av bedriften - med en gang?

I de fleste tilfeller så handler vi ikke på førsteinntrykk. Det ville blitt mildt sagt dyrt. Oftest går vi først gjennom hva vi kaller en kundereise. Denne kundereisen er en forklaring på de ulike stegene våre i veien mot et type kjøp. I et enkelt tilfelle hvor man først ser hjemmesiden til en bedrift, velger å følge med via nyhetsbrev eller lignende. Videre til å konsumerer innholdet over en periode, snakker med en selger i selskapet og ender opp med valget om å kjøpe av deg eller ikke. 

Bevissthet - I toppen av kundereisen er bevissthets stadiet. I dette stadiet prøver en kunde å løse et problem, få et svar eller dekke et behov. De leter etter godt og relevant innhold som kan hjelpe dem nærmere en løsning. En løsning kan de for eksempel finne via blogg innlegg, sosialt innhold eller e-bøker. Målet er at er innholdet er godt nok til å få den besøkende til neste steg.

 

Overveielse - I midten av kundereisen er overveielse. Når noen har kommet til dette stadiet så har du fått deres oppmerksomhet. De har forstått hva slags problem som skal løses, behov som skal dekkes og vil nå se på hva som er den beste løsningen for dem. Det er nettopp i dette steget du vil vise at din løsning er den beste for dem. I den midterste delen av kundereisen er det viktig at du bygger et forhold med kunden og etablerer en tillit som er viktig for neste steg.

Beslutning - I bunnen av kundereisen er beslutning. Dette stadiet er hvor folk finner ut hva som skal til for å bli kunde av deg, og forhåpentligvis gjør beslutningen om å bli kunde. Her vil de være klare for å kjøpe, men ikke besluttet om det er av deg. Her er det viktig at man allerede har levert godt innhold som har gitt god tillit i forkant. Vi mener at innhold om deg selv og bedriften din ikke skal fremmes før i dette stadiumet.

Kundereisen Digitale 2018-1.png

Er vi like digitale i 2018?

Bare se for deg hvordan du byttet ut CD hver gang du skulle høre en ny spilleliste, mens du nå trykker to fingre på det trådløse headsettet ditt for å flikke på yndlingslåten. Vi lagrer dyrebare familiefoto i “skyene” og Google Maps forteller deg hvor lang tid du bruker hjem fra jobb i bilen din.

Statistikk på tid brukt til internett en gjennomsnittsdag viser SSB (Norsk Mediebarometer 2016) at fra år 2000-2016 har vi gått fra i snitt 18-140 minutter per dag. Denne utviklingen er ikke til å unngå.

Du må forvente at kjøpsprosessen blir mer og mer digital med hvert år som kommer. Tall for SSB viser at hele 89 %  av nordmenn daglig er på internett. Det er også vist at 72 % av disse menneskene er innom Facebook daglig, mens 50 % er innom andre type sosiale medier. En tyngre fakta er at 9 av 10 starter kjøpet sitt via internett, som regel Google. Tror du at denne trenden kommer til å stagnere? Tallene taler for seg selv. Det er ingen tvil om at vi blir mer digitale for hvert år som går.

Blogg bedrift

Hvordan kan du påvirke kundene dine med nye metoder i 2018?

Det er utrolig mange måter å nå nye kunder på, se forskjellen på tradisjonell og ny markedsføring. Dette kan gi deg en påminnelse om hvordan din markedsføring er i dag. Det er et hav av nye metoder som kan hjelpe deg å være mer synlig for potensielle kunder. Muligheter som for mange er fremmed; video eller podcast. Det å konsumere lyd- og videoinnhold er mye enklere enn tekst.

Er du en tanke-leder med kompetanse og verktøy til å gjøre den beste jobben? Ikke vær redd for å dele informasjon som gir merverdi for kunden din. Det å dele kunnskap betyr ikke nødvendigvis at du gir fra deg levebrødet ditt - tvert i mot kan du selv styre innholdet og skape tillit. Er du fortsatt nysgjerrig på hvordan du kan starte med nye metoder i dag? Se vår enkle e-bok med alt du trenger å vite om Inbound marketing og Digitalt salg!

Les vår suksesshistorie fra ukjent til 1.5 millioner på 4 uker, og forstå hvordan er digital kundereise kan se ut med riktig innhold distribuert til riktig målgruppe. 

 LAST NED CASE STUDY FRA EN DIGITAL KUNDEREISELAST NED

A Great Offer, Just a Click Away

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit

Kanskje du også liker

disse historiene om Kundereisen