Tett samarbeid er avgjørende i nye salg og markedsaktiviteter

Hege Nikolaisen
26.06.18 08:51

Jeg kan godt forstå at mange bedrifter er skeptiske til å ta i bruk et byrå som en del av sin markedsstrategi. Ikke overraskende avhenger en skikkelig god markedsstrategi av god kjennskap til kulturen, produktet og bedriften du skal promotere. Tanken på å få et eksternt byrå til å begi seg ut på en slik oppgave kan være skremmende, og sjansene for at de ikke setter seg godt nok inn i deg som kunde er i aller høyeste grad tilstede. Det er kostbart, det krever mye tid fra interne ressurser å lære opp et byrå og bedriften kjenner ofte på frykten for at samarbeidet ikke skal gi valuta eller at byrået ikke følger opp godt nok.

Skal du velge et konsept eller shoppe fra en liste?

Store byråer som har drevet med markedsføring i mange år, opererer gjerne med produktlister hvor du kan “cherry-pick” de tjenestene som du tror passer deg: et par blogginnlegg her, en video der, en buyer persona workshop og en publiseringsplan. Hver tjeneste har sin fastpris, tidsbegrensninger, faste ansatte og stamme linjer. I tillegg velger du de tjenestene du er mest komfortabel med som du kjenner til fra før og har sett andre konkurrenter gjøre. Dette er forutsigbart og utgjør liten risiko, men baksiden er gjerne en lite fleksibel avtale og konseptløs kommunikasjon ut i markedet. 

Et markedsbyrå jobber med det såreste og viktigste for mange organisasjoner. Vi skal drive og skape bedriftens identitet sett utenfra og inn, i en en tid hvor bedrifter er nødt til å skape tillit i digitale kanaler. Derfor tror jeg det er helt essensielt å ikke bare samarbeide med et “byrå”, men med mennesker som du føler kjemi med og som du kan stole på. Det handler om mer enn å bare “få innhold ut”. Det skal være kontinuitet, forankret i et konsept, genuint og relevant.

Les også: Vi rekrutterer ikke, men folk vil jobbe her

Istedenfor å “shoppe tjenester” fra en liste, har vi valgt en forretningsmodell som baserer seg på minimum 1 års samarbeid slik at vi kan bli kjent, utvikle og skape et konsept for bedriften som leier våre tjenester. Avtalen er fleksibelt og justeres underveis, vi går mer enn gjerne all-in og overleverer om det trengs.

Det handler om å gjøre nye salg og markedsaktiviteter på en ny måte, og det betyr også at det kommer til å gjøre litt vondt. Det betyr at dere må utfordres på hvordan dere kommuniserer i dag, og virkelig sette dere inn i hva dere er og vil være for kundene deres - ikke bare i dag og en kort tid frem, men for resten av bedriftens levetid.

4 nøkkelfaktorer i samarbeidet: fleksibilitet, tilgjengelig, åpen og engasjert.

Jeg ønsker å handle av mennesker jeg kan føle meg trygg hos. Som jeg vet har mine interesser i fokus, viser et genuint engasjement for samarbeidet og som er en fremoverlent pådriver for at noe skal skje. Jeg ønsker å handle av slike mennesker, og derfor går jeg utifra at mine kunder ønsker det samme.

Som kunde av markedsaktiviteter, må du forstå at jeg er her for å utfordre deg. Du må tørre å slippe litt opp, og være ydmyk for den nye tiden bedrifter nå skal overleve i. Du må være tilgjengelig for meg, sånn at jeg kan lære meg om produktet deres, kulturen, menneskene og historien bak deres virksomhet. Du må vise engasjement for samarbeidet vårt - gi tydelige tilbakemeldinger og gi av deg selv. Du må sette av tid i kalenderen din hver måned, slik at vi er enige om hvilken prosess og strategi vi står ovenfor.

Les også: Har du en sann historie kan du selge hva som helst

Som tilbyder av markedsaktiviteter, forstår jeg at kunden har sin kjernevirksomhet som hovedfokus, slik at at jeg må være tilgjengelig for kunden på det tidspunktet som passer henne eller han. Jeg må tørre å være ydmyk overfor deres kompetanse og bedrift, og jeg må opparbeide meg tillit gjennom å vise engasjement, initiativ og kontroll over prosessen. Jeg må kunne endre og justere på avtalen vår ettersom nye idèer for markedsføring og salg dukker opp, istedenfor å låse kunden til sin “faste månedlige avtale”.

Det vil dukke opp utfordringer, det er uungåelig. 

Vi handler med mennesker som forstår våre verdier og omvendt. Vi har gjensidig respekt for hverandre for å få et optimalt samarbeid og det krever tett oppfølging fra begge sin side og tydelig kommunikasjon underveis. Og så vil det komme uforutsette hendelser og misforståelser underveis, men da bør vi kjenne hverandre så godt at terskelen for å løse konflikten er lav.

Det krever mye jobb for å utvikle suksessfulle markedsaktiviteter, men det er en jobb som er helt nødvendig i en tid hvor tradisjonell salg og markedsføring ikke lenger fungerer.

Les om hvordan en kunde gikk fra ukjent lead til 1,5 million på 4 uker

Klikk på bilde

ROIInboundMarketing

Kanskje du også liker

disse historiene om Kundereisen