Kontakt oss

Kjære markedssjef; En liten sommerhilsen til deg

Adrian Søbyskogen
07.08.18 12:10

Du fikk en skikkelig god jul i fjor og da den siste raketten var tent på natt til 2018 så ble du motivert. ”Nå starter et nytt år med nye muligheter” tenkte du. Nytt år ble det og det var det. 

Etter en uke i Mallorca, så skal det skje noe

Litt solbrent her og der, men generelt så er brunfargen tilstede. I år tok du kanskje på deg en litt kortere shorts, sånn at du ikke fikk turist-skillet heller. Du er kjent med at du har blitt et par kilo tyngre, men med de pilot-brillene du har dinglende i skjorte-toppen så gjør det vel ingenting. Altså absolutt ingenting.

Nå er du klar. Du skal bli enda flinkere med sosiale medier, du skal rekruttere folk som er smartere enn deg, du skal finne ut av hva AR, CPM, og PPC står for + de 9 andre akronymene du noterte deg allerede i påskeferien betyr. Det blogginnlegget du skrev, eller hvertfall de 4 setningene du klarte å sammenfatte før skrivesperren knakk deg og du måtte inn i et møte, ja det ja, det skal hvertfall ut.

LES OGSÅ: Hva er Hubspot?

På stranda så fikk du lytta igjennom en podcast for første gang, så i august er radiostemmen varma opp også. Hmm, jo selvfølgelig, så er det no´ videogreier, men det er det vel "Stian" som tar seg av?

Siste halvår skal bli knallbra, faen heller asså. Think Different med fjorårets jeans, dog nye joggesko og de kule trådløse Airpodsa. Du er klar - du leste faktisk hele biografien til Steve Jobs fordi du er klar.

Det må bli bra de siste 5 månedene, fordi du strakk ikke helt til de første 6. Det var jo utrolig mye møter, interne prosjekter og selvfølgelig kom det inn noen nye ledere fra høyre og venstre som du måtte bli kjent med. Det var generelt jævla mye ”andre ting” du måtte prioritere. Alle skjønner det.

Samtidig mens du prioriterte andre ting og dro tidlig annenhver fredag så var det ikke som at daglig leder reiste hverken høyre eller venstre øyebryn, for det er jo liksom ikke hans jobb. Det er jo din jobb. Visittkortene på pultene rundt omkring ser jo like fine ut, hjemmesiden er fortsatt mobiltilpassa og teamet på salg skal jo fortsatt ringe litt utover høsten, så nye kunder blir det jo helt sikkert likevel.

Du smiler jo litt også - gjør du ikke det? For om ikke så altfor lenge bikker du millionen i året og du har ingen grunn til å tro at jobben din er i fare. For hjula går pokker meg rundt og ting har alltid ordna seg. Digitalisering, innovasjon og nye aktører som kommer med ujevne mellomrom skremmer deg ikke. Tross alt så har du laga en power-point på 23 slides som forteller om hvor viktig god kunderelasjon er. Og så lenge man har en god kunderelasjon så mister man ikke kunder. Den A´en du fikk på Bacheloren i ´99 kommer godt med i disse dager.

Fra og med august så skjer det

Men ikke første uka da. Datteren din begynner jo ikke på skolen før om et par uker og resten av ledergruppa er det jo ikke så jævla mye trøkk i akkurat etter ferien. Okei, da sender du hvertfall noen lange fellesmailer med de samme planene til de ulike avdelingene. Og nei, ikke gi fra deg alle ideene i kun èn mail, for da ser det ikke ut som om du har momentum. Seks, sju kanskje til og med åtte mailer med de spreke ideene spredd utover et par uker. Da er du i gang.

Du kommer til å booke opp et par leverandørmøter om kort tid - ikke fordi du er så gira på å investere noen kroner i planene dine, men for å fortelle om dem. I et møte hvor du sitter på pengesekken, så vil selgern alltid gi deg litt skryt. Og skryt trenger du. Det fortjener du.

Deretter er det en litt krass mail som blir sendt ut til "Stian", som skal ha ansvaret for no´ videogreier, at nå må det produseres. Han foreslår at du går foran kamera og forteller litt om ditten og datten og det er jo forsåvidt en god idè, men det må du ta litt senere.

På kontoret leiter du etter et møterom, for det eksisterer jo ikke et podcastrom, men du har en barsk radiostemme og den er du gira på å bruke. Prate litt om produktene, tjenestene og servicen. Det vet du at folk vil lytte på. Men så var det utstyret da - det kan ikke du om. Så, ja, den ideen er hvertfall sendt ut på mail. Ikke din skyld hvis ingen gidder å fikse det.

Så nå sitter du her da, med artikkelen din. Fire flotte setninger, og streken ved siden av forrige bokstav blinker i jevn takt. Sola skinner fra vinduet - det er varmt, litt ubehagelig når man ikke ligger på stranda og kan kjøle seg ned. Det verste er jo egentlig at lyset er så skarpt at du blir helt ufokusert igjen.

Da er det bare å ta på seg pilotbrillene.