Det dukker hele tiden opp diskusjoner om at cold-calling er dødt, og da smeller det alltid fra en eller annen luring i duren "Eeeeh, nei, telefonen er det viktigste verktøyet jeg og vi bruker". Ja, selvfølgelig er det det viktigste verktøyet, når du ikke engang har prøvd å bruke noe annet. Min respons: "dust."
Nei, cold calling er selvfølgelig ikke dødt. Enn så lenge.
Salg og møtebooking gjennom kalde telefoner kommer til å være referansen i en god stund fremover og det vil fortsette å funke. Vel, fortsette å funke frem til det ikke funker lenger. Spørsmålet er om du har tilpasset deg, eller klarer å tilpasse deg når det skjer.
I 2007 tok det i gjennomsnitt ca 3-4 forsøk å komme i kontakt med ett prospect via telefon. 10 år senere, i dag, så har det doblet seg. Vi er mye mindre tilgjengelig på tradisjonelle kanaler. Samtidig opplyser de beste selgerne at de bruker minimum 6 timer i uka på LinkedIn – og likevel så er det kun en brøkdel som forstår hvordan man utnytter LinkedIn´s potensiale til noe mer enn å bare oppdatere CVen sin.
Neida, cold-calling er ikke dødt – men visste du at nesten halvparten av ledere, direktører og beslutningstakere i mellomstore- til store selskaper, ALDRI tar et møte hvis det blir forespurt gjennom en kald telefon? Fortsatt, ikke dødt; men det er døende.
90 % av alle salg starter på Google, forteller Forrester Research, som betyr at hvis du ikke har en tilstedeværelse på digitale kanaler, så taper du. Du taper salg fordi ingen klarer å finne deg.
Ta syretesten selv; hva jobber du med og hva søker folk på Google for å kjøpe eller lære mer om det du selger? Oida, du er ikke engang på side 1. Det må du gjøre noe med. NÅ.
Og vel så viktig; du som selger, du kjære Ola Nordmann, hvorfor finner jeg deg ikke på Google? Når du ringer meg så sjekker jeg deg opp og finner navnet ditt for så å søke på Google og LinkedIn. Hvis du ikke gjør det lett for meg å forstå hvem du er og muligens hvorfor du ringte meg, så kommer jeg ALDRI til å ringe deg opp igjen. Det må du gjøre noe med. NÅ.
Cold calling er ikke dødt, men det er døende