Kontakt oss

Når Inbound blir Outbound - Ikke glem storytelling

Adrian Søbyskogen
28.11.17 16:42

Det blir i større grad pratet om inbound marketing, innholdsproduksjon og annet som på èn eller annen måte kan knyttes til alt annet enn cold-calling (outbound). Jeg opplever at INGEN virkelig har lyst til å ta “kalde telefoner”, foruten om de få som leverer telemarketing-tjenester (noen av dem får faktisk oppdragene sine gjennom inbound aktiviteter - hvor artig er ikke det..?)

For kunden vil aldri en innkjøpsprosess som starter med en kald telefon eller annen "outbound aktivitet" oppleves som enestående. Det er av den enkle grunn at kontakten ikke skjer på kundens premisser, men på selgerens. Dette er hovedgrunnen til hvorfor utgående salgsaktiviteter er blitt vanskeligere og flere selskaper begynner å sette kursen mot inbound aktiviteter.

LES OGSÅ: En guide til digital markedsføring og salg

Her kommer utfordringa

Litt for mange som starter innholdsproduksjon tilpasser seg ikke kundens kjøpsreise de heller. Mange tror at så lenge det er en video, artikkel eller statusoppdatering på LinkedIn så holder det. De glemmer det essensielle; nemlig storytellingen.

Det er stryk i regninga, krise og strengt forbudt (i henhold til metodikken) og begynne å snakke om seg selv og selge. Hvis mottakeren av budskapet opplever kommunikasjonen din som støy, forstyrrende eller irrelevant så taper du uansett. Det gir ingen mening for den som leser, lytter eller ser på.

Inbound blir outbound når du sender ut 14 “nyhetsbrev” på rad, skriver artikler som kun fokuserer på hva du selger, produserer videoer som bare handler om produkter eller poster statusoppdateringer på ymse sosiale kanaler for å spørre om noen har lyst til å kjøpe. Det trigger samme følelser hos en beslutningstaker som med en telefon fra en selger.

LES OGSÅ: Snart Selger du til Millenials

Vi er nødt til å forstå at vi bestemmer ikke lenger hvordan vi skal selge, det er kunden som bestemmer hvordan han eller henne skal handle.

Selgerens rolle er i konstant endring

Digitaliseringen som brer om oss utrydder dårlige forretningsprosesser og baner vei for mer moderne arbeidsmåter. Det samme er i ferd med å skje med hvordan vi profesjonelt gjør kjøp og salg. Generasjonen som er vokst opp med en iPhone, sosiale medier og nettbutikker kommer til å sette helt nye krav til kjøpsreiser når de sitter i skinnstolen og har en plass rundt bordet. Inbound marketing er ikke en futuristisk “greie”. Det skjer nå, og foreløpig er det mer etterspørsel enn tilbud etter godt innhold.

Selgerens rolle utvikler seg mer og mer i en retning til å bli journalister - og med det mener jeg å produsere historier som inspirerer - ikke lære seg hvordan man slår 87 unike nummer i løpet av en dag.

Videre: Les om 5 kritiske elementer i storytelling

Last ned en super-enkel guide for å komme igang med inbound marketing

Klikk på bildet

Norgesenklesteguidetilinboundmarketing