Nå er det lett å være god på merkevare, hilsen LinkedIn

< Tilbake til aktuelt

I går spilte jeg dart (et eldgammelt spill som tydeligvis har blitt digitalisert og nå faktisk er verdt å bruke tid på igjen) på Oche Oslo etter et forrykende foredrag med AdColony og LinkedIn Norge. Noen myter ble knust, og det var søren meg deilig å høre. Jeg har lyst til å dele de med deg.

«Leadgenerering er fremtiden»

Nei, dessverre. Faktisk handler økt salg om posisjonering og merkevarevekst. De selskapene med hovedfokus på leadsgenererende kampanjer vil på sikt tape salg, og ettersom dette er hovedstrategien til de aller fleste B2B selskaper er det nå en ledig posisjon i de aller fleste industrier for å skape en sterk merkevareposisjon.

«Emosjonell markedsføring svekker bedriftens troverdighet»

Også feil. Emosjonell kommunikasjon blir husket og får oppmerksomhet. Dette handler om å snakke til det LinkedIn omtalte som «midtre del av hjernen». (Her var det mye snakk om neurosience, men for ei som fikk 2 i naturfag tror jeg at dette kan googles og gjenfortelles bedre av andre sakkyndige).

«Jeg skal treffe beslutningstakerne med min annonsestrategi»

Tja. 95% av B2B selskaper har ikke engang startet din beslutningsprosess, og i veldig mange tilfeller er det ikke en gang beslutningstaker som skal bruke software eller løsningen du prøver å selge. Derfor må du treffe bredere, og bygge et større publikum.

Andre ting som er verdt å få med seg:

  • Du klarer ikke måle merkevareeffekt før minimum 6 mnd
  • Kun 4% måler merkevareeffekt etter 6 mnd
  • For å måle merkevaren kan du sjekke med kunder og målgruppe om selskapet blir oppfattet slik dere ønsker
  • Du kan gjenbruke innhold i ulike formater og få størst effekt når du publiserer gang nr 3.
  • En god merkevare øker konvertering med 6x
  • 95% av b2b markedsførere måles på klikk og leadsgenerering.

.. Vi måler altså markedsførerne på den minst effektive strategien for økt salg. Ganske ironisk!

Lyst til å finne ditt konkurransefortrinn?

Adrian Søbyskogen
99 10 84 88
Oops! Something went wrong while submitting the form.