
I fjor høst fikk jeg tid til å tenke gjennom det som for meg er viktig. Det handlet mye om å gjøre ting annerledes, og som skal resultere i annerledes ting. Reflektert i salg så betyr det å svømme mot strømmen, tråkke i løssnø og slutte å være så jævlig politisk korrekt.
Spesielt det siste.
Selgere, nå er det deres tur i ilden
Min forrige artikkel: ”Kjære Salgsleder; Faen ta deg” var et knivstikk til dårlige salgsledere. Jeg forventet det ikke, men ble heller ikke overrasket over at den skapte så mye engasjement på LinkedIn. Dessverre. Denne artikkelen derimot tar en 540-kickflip og retter seg mot deg. Selgeren med alle unnskyldningene, som ikke tar ansvar og som sier: ”Jeg har prøvd alt”.
Joda, jeg har vært der sjøl. Ikke bare i jobbsammenheng, men i andre settinger også. Kommentarer om at ting er umulig eller andre eksterne faktorer som forklaring på at man ikke lykkes. Det jeg i ettertid har skjønt - er at når konsekvensen av å ikke lykkes, IKKE er stor nok, så finner vi ofte unnskyldninger eller enda verre; bare gir opp.
For å sette det litt i sammenheng, så går dagene mine og alle andre som jobber med salg og markedsføring til å få oppmerksomhet. Oppmerksomhet er sexy i det yrket her, for da har du noe å gjøre. Og har du noe å gjøre, så ja, da skaffer du ”butikk” (les: nye kunder).
Jobben min krever at jeg hele tiden klarer å få oppmerksomhet. Demonstrere at jeg er verdt å bruke tid på. For det som er ditt onde, er mitt levebrød; nemlig møtebooking.
Så når du syter til kollegene dine om at du ikke får tak i kunden, eller klager over at ingen tar telefonen til salgslederen din; til og med presterer å si ”Jeg har prøvd alt, og han er helt umulig å få tak i”. Vet du hva, da smiler jeg. Da smiler jeg og sier ”Du har ikke prøvd alt, kamerat”.
Om 24 timer skyter jeg deg
Ikke bokstavelig talt, selvfølgelig. Det er et prinsipp. Først må du innse at det du sier om at du har prøvd alt, og at det er helt umulig å få tak i Daglig leder Ola Nordmann er en feit løgn og et dryss med bullshit på toppen. Jeg ønsker at du skal tenke utafor den såkalte ”boksen” og sett deg inn i kundens situasjon. Det er selve kjernen i all salgsmetodikk, også kan man kalle det for hva man vil.
Så, hvis du hadde en revolver rettet mot deg med et ultimatum; enten så får du tak i Ola
Nordmann eller så skyter jeg deg. Dropper du unnskyldningene og finner en annen måte å få oppmerksomhet på? Sender du nok en dårlig mail, eller prøver å ringe på nok en gang et dårlig tidspunkt, ELLER prøver du ett-hundre-og-førti-seks andre aktiviteter for å komme i dialog? (En liten Harvey Specter quote der altså.)
Du hadde stått på døra til Ola Nordmann hvis alternativet var en kule i huet, hadde du ikke? Prøvd alt? Du har ikke prøvd alt, kamerat.