Påmelding Åpen Dag

Sånn skriver vi artikler i Norges Råeste Markedsbyrå

Jonas Bariås
23.jan.2019 09:23:57

Du har kanskje fått med deg at forbruksbankene har kranglet om søkeord og annonsering i Google Ads den siste tiden? Kort fortalt handler saken om at Ikano Bank, Monobank og Komplett Bank har tatt Bank Norwegian til retten fordi sistnevnte har betalt for å dukke opp dersom du spesifikt søker på noen av konkurrentene i Google.

Bank Norwegian har altså enkelt og greit valgt å knekke synlighetskoden ved å hoste opp nok penger til å dukke opp uansett hva du søker på. Bare sjekk resultatene fra mine inkognito-søk:

Søkeord                           Google-treff       
Lån 1. annonse
Forbrukslån 1. annonse
Fleksibelt lån          1. annonse
Renter 1. annonse
Santander 1. annonse
Komplett Bank        2. annonse
Ikano Bank 2. annonse
Monobank 2. annonse


Spenstig? Uetisk? Dyrt? Uansett har 
Bank Norwegian nylig blitt frikjent i Asker og Bærum tingrett. Men får det blitt mer 2019 enn en Google Ads-rettssak?

Podcast: Seven stories in marketing med CEO Rob Schwartz 

Vil du helst bli sett nå eller husket senere?

Bankenes krangel tar oss med inn på noe av problemet ved enkeltes innstilling til søkemotoroptimalisering. Det kan til tider virke som at du som driver et selskap har to muligheter for fremtiden: Bruk penger på SEO eller legg ned sjappa.

Dette er selvsagt satt på spissen, du vil ikke lykkes på lang sikt med godt innhold hvis ingen ser det. Men Ads og SEO kan bli veldig dyrt hvis du sammenligner det med sponsede innlegg på Facebook og LinkedIn - dersom du gjør det riktig. Et innledende tips, som vi prøver å gi til alle, er at du derfor bør bruke en del av potten på å forsøke å skape en følgerbase.

Blir hele teksten din lest? Blir folk nysgjerrig eller interessert i mer av det du har å by på senere? Til syvende og sist er det dette som betyr noe, mener vi, fordi du vil få større autoritet i Google av at følgerbasen din besøker deg igjen, igjen og igjen. 

SEO ville ikke hatt en sjanse mot engasjerende innhold hvis de to skulle møtes i en tvekamp, så det er nesten forbausende hvor få SEO-eksperter som også kan hjelpe deg med å lage engasjerende tekster. Forretningsmodellen deres kan man vel også sette et spørsmålstegn ved? De har tilgang til den samme dataen, noe som betyr at det ikke bare er du som får rådene de gir deg.  

Dermed er det kreativiteten og evnen din til å skille deg ut som blir avgjørende. Så la oss gå videre til selve skrivingen.

Tips 1: Tro på deg selv og det du vet

Det første problemet man gjerne støter på i en skriveprosess er å finne på noe å skrive om - noe som folk virkelig vil lese! Det første tipset jeg har til deg er at du må ha litt mer tro på deg selv, det du kan, vet og mener. Jeg pepres med like mye dårlig innhold og clickbaits som det du gjør på sosiale medier, så jeg har like lyst til å lese om noe ektefølt som deg.

Har du en idé, en mening om en sak eller reaksjon til noe som har blitt sagt eller gjort? Har du lært eller opplevd noe nytt, spennende eller morsomt? Har du snakket med en interessant person? Har du tråkket opp en ukjent sti og vil dele tips til andre som skal gjøre noe lignende? 

Få det ned og få det ut! Make it happen, som vi sier i CompEdge.

Tips 2: Skriv notater først

Å komme i gang med skriving er heller aldri enkelt, selv om du har bestemt deg for hva du vil dele noe om. Derfor er det ofte smart å bare skrive ned alt du kommer på, selv om det gjerne ender opp med å se ut som et komplett kaos. Det er lettere å organisere 10, 20, 30 dårlig formulerte notater enn like mange tanker.

Tips 3: Bruk god tid

Skriving kan egentlig sammenlignes med å lage et puslespill: Først sitter du der med en haug med brikker, men plutselig - litt etter litt - gir det hele mening. Ta deg også tid til å bygge om setninger, endre rekkefølgen på teksten, legg til ting du kommer på underveis og fjern det som plutselig ikke passer inn lenger.

Jeg skal love deg at jeg har gjort mye av det i denne teksten. Jeg har også fått god input fra kollegaer på hvordan innlegget kan bli bedre. Det er kanskje noe du kan ta med deg?

Det kan også være smart å la en ferdig kladd ligge over natta og ta en titt på den igjen dagen etter. Da ser du kanskje noe du ikke så dagen før, eller du innser at en spenstig formulering som var strålende fornøyd med egentlig ikke passer inn likevel.

Tips 4: Følelser >

I CompEdge har vi brukt over ett år på å forstå hvorfor noen har lyst til å kjøpe av deg og ikke konkurrenten din. I et samfunn der de fleste av våre grunnleggende behov er godt dekket kan vi med trygghet si at følelser og hvordan de vekker våre behov er noe du bør sette deg inn i og bruke når du skriver tekster.

Husk at det er en grunn til at enkelte Facebook-innlegg skrevet av privatpersoner deles av tusenvis av andre brukere og omtales i mediene: De er ektefølte og omhandler noe andre kjenner seg igjen i eller bryr seg om.

Tips 5: Kunnskap er makt

Jeg har sagt det før og sier det igjen: "Du må skape verdi" er sikkert noe du er drittlei av å lese på bloggen til byråene i dette landet. Gode råd er som regel dyre, men dette er ikke noe du bør betale for.

Tenk heller litt på hvordan de store mediehusene opererer: De skriver om aktuelle saker, dyktige kommentatorer byr på gode refleksjoner, de gir oss ny informasjon og dermed ny kunnskap, i tillegg til at de - i stadig økende grad - forsøker å underholde. Det handler om å gjøre seg fortjent til tiden til folk. Jo mer tid de gir deg, desto større er sjansen for at du blir husket.

Tips 6: Spar på kruttet

Ikke stress selv om du har bestemt deg for å komme skikkelig i gang med skrivingen. Ta deg heller litt god tid til å jobbe med innholdet. Gjør research og intervjuer, hent inspirasjon, spør andre om temaer de synes er interessante. Lag spin-offs, artikkelserier og egne spalter. Bare hold det ekte.

Jeg leste et gammelt uramerikansk utsagn som jeg likte veldig godt her om dagen: "Those who tell the stories rule the world". 

Hva er din historie?

- Oppdatering - 

Hei Trond! Jeg er ikke medlem i Facebook-gruppa du postet dette i, så da tar jeg det heller her.

Takk for et herlig tilsvar og et glitrende eksempel på hvordan man lager engasjerende innhold. Mulig du tror jeg er ironisk, men det er altså feil, for det du har skrevet gjenspeiler hovedpoenget i artikkelen min på en god måte. Så vidt jeg kan se finner jeg igjen 3 av tipsene mine:

Tips 1 - Tro på deg selv og det du vet: Teksten din svarer vel for seg selv, her. Du leste noe du ikke likte, reagerte og valgte å gi oss din mening. Bra!

Tips 4 - Følelser >: Ikke bare delte du noe, men du delte et ektefølt innlegg om noe flere bryr seg om (det viser seg også i statistikken).

Tips 5 - Kunnskap er makt: Jeg ser du er blitt omtalt av Forbes, Kapital og Finansavisen. Det forteller meg at du vet hva du driver med. Derfor er det godt at du benytter denne kunnskapen til å engasjere.

Dessverre ser det ut som at du har misforstått et annet poeng i artikkelen. Dette var ikke et spark mot folk som virkelig kan og forstår Google og SEO, men til de som later som at de kan litt for mye. Det står blant annet “... enkeltes innstilling til søkemotoroptimalisering” i artikkelen. Sliter du med å kjenne deg igjen i teksten som står skrevet, så er du nok heller ikke en del av problemet. Det virker heller ikke som at du er det, basert på det jeg kan lese om Search Planets SEO-analyse.

Du har jo også skrevet om 11 SEO-tabber som nettbutikker kan gjøre. Ironisk nok, i denne sammenhengen, er den 10. feilen at man skal forvente fiks ferdig SEO fra webleverandøren. Likevel har vi i flere kundemøter fått høre at de har blitt lovet nettopp dette. Jeg er heller ingen SEO-ekspert, så det jeg sitter igjen med er derfor basert på hva jeg har blitt fortalt av folk i bransjen din. Det kan jo være noe å ta til seg og utnytte? Jeg føler vi egentlig er på bølgelengde her.

Derfor ser jeg på dette som en ypperlig mulighet til å ta opp tråden når det gjelder podcastserien vår. Jeg har blitt fortalt at du tidligere har sagt at du kunne tenke deg å være gjest, men ikke klart å finne et tidspunkt som passer. Kanskje du har tid i nærmeste fremtid? Det kunne jo blitt en interessant prat for begge.

Kort oppsummert: Jeg visste ikke hvem du var da jeg stod opp i dag morges, Trond. Men jeg kommer nok ikke til å glemme deg med det første takket være innlegget ditt. Når kommer neste?

Hvordan bygger du en unik merkevare?

På Åpen Dag 12. februar kan du lære hvordan du skiller deg ut i en verden der alle forsøker å skille seg ut. Klikk på bildet for å melde deg på.