Innholdsmarkedsføring handler om å fange og holde seernes oppmerksomhet. Så lenge som mulig. Hvordan kan vi skape innhold som er så fengende at folk stopper opp, og glemmer tid og sted?

Møt scrollytelling. Scrollytelling er en enkel webside, der historier blir fortalt på en dynamisk og engasjerende måte. Du finner animasjon, video, lyd, foto, illustrasjoner og grafikk som holder leseren engasjert. Eller scrollende, om du vil.

“Oh shit, det er mye muligheter.” - Jonas Linnestad

For hvert enkelt scroll skjer det noe, og leseren får full kontroll over den interaktive historien. Ikke bare er det en morsommere måte å konsumere historier på, men opplevelsen etterlater et inntrykk som blir husket. 


Så, hvordan blir dette magiske stykket innhold skapt? Gjengen i CompEdge liker å starte med budskapet som skal formidles. Hva er storyen? Hvem vil vi connecte med? Hva vil vi at folk skal få ut av opplevelsen? Det er grunnlaget vårt. 


Vi samarbeider med kunder og prosjektledere for å naile en historie som er skapt for å deles visuelt. Deretter tar Peter, en av våre talentfulle grafiske designere, teksten og visualiserer scrollytellingen i et program kalt Figma. 


Vår web-fyr Linnestad, går sammen med Peter for å finne ut hvordan layouten skal være, og hvordan historien skal oppleves. Teksten blir delt opp i seksjoner og satt sammen med visuelle effekter for å gi storyen et friskt pust. Det betyr gjerne egne illustrasjoner og bilder som fremhever øyeblikkene i historien. 


Det er også viktig at vi forstår kundens merkevare til det fulle, slik at vi er sikre på at vi gir leseren en on-brand opplevelse. Når det er forstått og vel gjennomført, er brandet et av våre sterkeste verktøy for at scrollytellingen skal lime seg fast i hodet til leseren. 


Etter Peter og Linnestad har laget rammen for scrollytellingen (dette kalles wireframe, forresten), blir den kodet og brakt til liv. Linnestad koder i Webflow, og det blir en underside på kundens nettside. Om kunden har et CRM-system, for eksempel HubSpot, kan deres egen kode bli satt inn i scrolly-en, slik at man kan analysere data om engasjement i etterkant.


Så fort Linnestad har kodet og ferdigstilt, er det klart for testing og lansering. 


Okei, nok teknisk prat. Jeg er sikker på at du er klar for å se hvordan en scrollytelling ser ut. En kunde av oss, Innofactor Norge, er alltid med på å teste nytt innhold. De er et fargerikt og personlig, men profesjonelt IT-selskap. De er en drøm å jobbe med fordi de alltid pusher kreative grenser, og er veldig strategisk med hvem de vil nå. Dette gjør at vi kan lage innhold som blir sett og husket av riktig folk. 


Her kan du se den første scrollyen vi lagde for å generere leads i detaljhandelen, og her kan du se en kampanje vi lagde for finansmarkedet. Legg merke til hvordan det er to komplett forskjellige design, der leseren fortsatt føler at man er inne i Innofactors verden. 


Med scrollytelling er mulighetene for kreativitet og unike opplevelser endeløse! Denne metoden for storytelling og leadsgenerering kommer til ta av fremover, og vi applauderer Innofactor for å lede vei. 


Følg med for flere interaktive historier med scrollytelling fra CompEdge i tiden fremover. 


Kontakt oss

NAVN*
E-POST*
SELSKAP
TELEFON
MELDING
Tusen takk! Du hører fra oss innen kort tid
Oisann! Noe gikk feil...Pass på at du har fylt ut navn og epost