Kontakt oss

Case study: Slik får du fart på bedriftens Snapchat-konto

12.nov.2018 15:40:11

Mislykkede oppdateringer har sørget for mye negativ oppmerksomhet for Snapchat i 2018, men selv om selskapet sliter på børsen, er det fortsatt mulig å bruke appen for å skape verdi. Du må bare huske på at Snapchat først og fremst er et bestevenn-nettverk, og kommer ikke til å bli noe annet med det første. 

Dette er med på å sette tydelige premisser for hva slags innhold du skal dele til folk som ønsker å følge deg. De har valgt å følge deg og forventer dermed å få noe tilbake. Men hva? Det kan være mye, men den største feilen du kan gjøre er å komme med slitsomme, selgende budskap. Da blir du enkelt og greit bare et irritasjonsmoment i feeden. Dette har dessverre svært mange glemt, eller ikke klart å oppfatte. 

LES OGSÅ: Hvorfor lykkes ikke flere på Snapchat? 

Har innholdet du deler verdi for andre?

Noe av det mest spennende med sosiale medier er at det ikke finnes noen eksakt suksessoppskrift. Det som funker godt for noen, funker ikke nødvendigvis like godt for andre, men dersom du benytter Snapchat på riktig måte, har du uansett lagt gode forutsetninger for at folk husker selskapet ditt

Når du skal bygge opp en følgerbasen din, bør du derfor spørre deg selv om hva som gjør selskapet ditt unikt? En god start er å dele historier som gir folk et rått og ekte inntrykk av hverdagen til de ansatte. I 2018 starter gjerne kundereisen med et Google-søk eller scrolling i sosiale medier, så ved å fortelle gode historier og få folk til å smile kan du bruke Snapchat til å skape relasjoner før folk i det hele tatt har et kjøpsbehov. 

LES OGSÅ: Tips fra Europas største Snapchatter

Annonsering kan være en utfordring

Ad manager er ukjent farvann for mange, men byr på mange spennende annonseringsmuligheter som du ikke finner andre steder. Snapchat tilbyr tre ulike metoder for annonsering:

Snap ads er vanlige annonser som vises med en swipe-funksjon, og er en kostnadseffektiv måte å skape oppmerksomhet rundt et produkt, en applikasjon eller drive trafikk til en nettside. Story ads, som du finner i Utforsker, er dyrere en Snap ads, men er bedre dersom du ønsker å fortelle lengre historier. Ved bruk av filter kan du designe egne filtre og markedsføre bedriften din i lokalsamfunnet eller skape oppmerksomhet rundt et arrangement. 

En svakhet med Ad manager er mulighetene du har for å målrette annonsene dine. Det er vanskelig å treffe et veldig spesifikt publikum, og egner seg derfor best om du vil nå ut til flest mulig personer. Husk at over 2 millioner nordmenn bruker Snapchat daglig, så muligheten for høy rekkevidde er stor.

LES OGSÅ: Slik funker Snapchats Ad manager

5 gyldne regler for å lage en god annonse

Du kan være så kreativ du bare vil når du skal lage en Snapchat-annonse. Samtidig er det enkelte ting du bør forholde deg til når du planlegger og utformer annonsen, så den har best mulig effekt: 

  1. Få frem budskapet umiddelbart
  2. Ha 1 budskap per ad
  3. Ha meningsfylt lydbilde
  4. Uthev CTA
  5. Tenk modus

5-sekundersregelen gjenspeiler hvor kort tid du faktisk har på å vekke interessen til brukerne. Vi oppfatter ting utrolig raskt, så budskapet ditt og logoen din skal ideelt sett være synlig umiddelbart. Derfor kan du heller ikke presse inn fler enn ett budskap i hver ad. Og selv om vi ofte ser video uten lyd, bør du ikke ignorere effekten av inntrykket et meningsfylt lydbilde kan gi. Husk også at en uthevet CTA gjør at vi raskt oppfatter at annonsen byr på noe mer, og dermed gjør den mer interessant. Og hvor kommer brukerne til å se annonsen din? Vi skifter modus når vi går fra å bla gjennom våre egne venners stories, til å bla oss nedover utforskeren. I utforskeren er vi mer mottakelig for omfattende innhold, mens en Snap Ad i My Story bør være så enkel og personlig som mulig. 

Last ned Case Study:

Case Study Snapchat

Unge mennesker elsker Snapchat, så slutt å ignorér dem 

For å få en bedre forståelse av hva slags innhold som skaper verdi for følgere intervjuet vi flere studenter i løpet av Snapchat-reisen. Intervjuene ga interessante resultater, fordi de som i utgangspunktet var utelukkende negative til annonsering på Snapchat til slutt innså at de problemet var at de aldri hadde sett god reklame der før. 

Her er en hilsen fra Ella Dahlberg og Julia Haugland fra Høyskolen i Kristiania: 

Vår generasjon er opptatt av opplevelser og verdi, og innhold må derfor være engasjerende, lære oss noe eller vekke en eller annen følelse. Appen er unik i den forstand at den legger til rette for nettopp denne typen innhold. Skulle Snapchat dø i
morgen, vil det ikke være noen andre til å erstatte appen.

De tilbyr nemlig nye løsninger utover tradisjonell reklame, og du får større kreativt spillerom til å forme ditt budskap. Gjennom geo- og AR filter opp når du ikke bare eksponering, men også at vi frivillig interagerer med reklame uten at vi oppfatter det som invaderende og støyende. I tillegg leker vi gjerne med filter sammens med familie og venner, og hva kan være bedre enn at du får ta del i denne personlige opplevelsen?

Snapchat er også et godt verktøy for å skape lojale følgere, men det må gjøres riktig. Vi følger ikke deg for å få vite om de nyeste tilbudene. Tror du virkelig vi ønsker å abonnere på et reklamemagasin? Gi oss heller behind-the-scenes, spørsmål og svar, kunnskapsdeling og humoristiske innslag! Ikke bruk Snapchat som et reklamebanner, men et sted hvor du kan dele verdifull og engasjerende innhold.

Lykke til med Snapchat-reisen, vi gleder oss til å se deg der!

Kanskje du ogå liker

disse historiene om Snapchat