Er du klar for å selge til millennials? Dropp cold-calling

Adrian Søbyskogen
22.09.17 09:49

Lillebroren min fyller snart 18 år og han vet omtrent ikke hva epost er. Samtidig, når jeg sender en SMS så får jeg gjerne ikke svar før etter en god stund; sånn at du blir irritert. Men når jeg sender en melding på Messenger så får jeg svar fanken meg innen 8 sekunder - da er han på med èn gang!

Det handler ikke bare om plattformen; jeg merker også at lillebror ikke lenger skriver fulle setninger. Det er forkortelser og emojis; tomler opp og Facetime. Helt nye forventninger til distribusjon av budskap og respons.

Lillebror; du kommer til å bli skuffa når du kommer deg ut i arbeidslivet. Da blir du nødt til å korrekturlese eposter du sender ut, slutte med å skrive ”hahahahha” og det er ingen som du kan opprettholde Snap-streaken din med. No more flammer for you, buddy.

Alle (utenom de som ønsker knappetelefoner) har helt nye forventninger til kjøpsreiser, men veldig få i B2B har tilpasset sine salgsprosseser.

Det går fortsatt i cold calling, det går fortsatt i epost, og avtaleforslag sendes ut med dårlig design og alt for mye tekst som er vanskelig å konsumere. Vi selger ikke som vi ønsker å kjøpe. Det er en selvmotsigelse som vi er nødt til å jobbe med - holdninger som må endres og ikke minst en komfortsone som må utvides. Jeg er 100% sikker på at skillet mellom taperne og vinnerne kommer til å bli så store at ”taperne” dør ut. Survival of the fittest, kan man si?

Nordialog Borg i Sarpsborg - Tradisjonell utradisjonell

Noe av det jeg synes er gøy med jobben min er at jeg har muligheten til å dra med meg noen på en reise - noen ganger fra 0-100, andre ganger fra 100 og beyond, som Buzz Lightyear ville sagt. Nordialog Borg er et av de seneste eksemplene jeg har; en organisasjon som mer eller mindre ikke har gjort noen ting på sosiale medier eller form for systematisert inbound marketing.

Denne reisen jeg tok dem gjennom handlet om å gå fra det å selge til det å få noen til å handle. Da må vi inspirere og produsere innhold, historier og budskap som gir èn eller annen form for verdi. Vi startet med å spille inn en såre enkel introduksjonsvideo, og selv det var et helvete. Et helvete fordi menigmann ikke liker å ha et kamera i trynet, men jeg vet at det funker.

Etter å ha produsert denne videoen så hadde jeg nok materiale til å lage fin og profesjonell selskapspresentasjon eller snu helt om å spille på at de er ekte, genuine mennesker som ikke er retusjerte og som ikke passer inn i en ”regi”. Så da kom denne videoen her til, som forøvrig har gått viralt i Østfold med over 30.000 visninger, 200 likes, 50 delinger og kommentarer. De har blitt lokale kjendiser over natta.

Hadde lillebroren min sett den videoen, så hadde han hatt lyst til å engasjere seg i Nordialog Borg, på ett eller annet nivå; like eller potensielt salg. Fordi det er rått og ekte.

Jeg produserer artikler, videoer og podcaster hver eneste uke om salg og markedsføring du ikke finner andre steder, og du kan følge meg på LinkedIn hvis du vil ha de der i feeden din.

Har du lyst til å vite mer om hvordan vi kan hjelpe?

Kanskje du også liker

disse historiene om Kundereisen