Kontakt oss

Testing av Smart Assistenter

26.11.19 14:41

Vi i Norges Råeste Markedsbyrå prøver stadig nye ting, det har blitt en del av vårt mantra og levebrød. Vi liker å konkurrere der det enda ikke finnes noe konkurranse, og ny teknologi er intet unntak. Dermed ble vi (Julia og Ella) praktikanter her i CompEdge, gitt i oppgaven å teste ut smarthøyttalere. Målet var å finne ut om hvorvidt dette er noe for norsk næringsliv eller ikke. 

Kjente aktører som Hans-Petter Nygård har allerede diskutert disse assistentene, men hovedsakelig i forbindelse med personlig bruk. Som fremtidige markedsførere, savnet vi å høre en faglig diskusjon rundt hvordan denne teknologien kan brukes i bedriftssammenheng. Kan den brukes til å forenkle arbeidshverdagen? Kan den brukes til å markedsføre produkter og tjenester? I så fall, hvordan ville dette ha foregått?

Les også: Praktikant-reisen

For å kunne konkludere med hvorvidt smart assistenter er noe for norsk næringsliv eller ei, kjøpte vi inn et par assistenter. Vi tok de mest kjente i markedet i dag, Alexa og Google Home, og satte oss inn i alle mulighetene som eksisterer for disse. Både når det gjelder innebygde ferdigheter, muligheter for å skreddersy, og om det finnes noen tredjepartsaktører som kan berike deres bruksområder ytterligere. 

Ville det ikke ha vært kult om man kunne komme på jobb hver dag, hente seg en kopp kaffe, og lese opp alle gjøremålene sine direkte fra smarthøyttaleren? Tenkt om selskaper i morgen brukte en assistent til å booke møter, og fikk lest opp agendaen før hvert møte. Vi ville utfordre hvor langt disse "assistentene" faktisk hadde kommet, med tanke på all den hypen rundt dem.

Les også: Hva En Marshmallow Kan Lære Deg om Markedsføring

Overraskende nok, var det veldig mye å sette seg inn i. Og dessverre, en del utfordringer og begrensninger. Ideer til bruksområder var det nok av, men begrenset teknologi satte en del stopper for disse.

Selv om det ble en del frustrasjon, fikk vi fortsatt til et par funksjoner. Vi testet en del, men ikke mange som er verdt å nevne. Her er et par av de vi tror kan være til interesse for bedrifter.

Google Home:

Google Assistant kommer på Norsk, men har ikke så mange andre funksjoner enn de som kan hjelpe deg med småting i hjemmet ditt. Vi satte dermed Google Assistant til Engelsk, som igjen åpnet opp flere muligheter.

Funksjon

Formål

Observasjoner/Resultat

"Routines"

Vi ønsket å lage egne kommandoer, som vi kan bruke som en liten "velkomst-guide" for nyansatte.

Vi testet ut eksisterende kommandoer først, og de gjorde akkurat det de var satt opp til å gjøre i Home-appen. 

Etterpå prøvde vi oss på å lage egne kommandoer slik som dette:

Vi ga den navnet "I am a new intern" (vi hadde byttet Google-kontoen til Engelsk, ettersom man ikke får tilgang til funksjonen på Norsk).

Vi satte den opp slik at når du sa “I am a new intern”, så skulle den svare med “Welcome to Compedge!”, men den kjente dessverre ikke igjen aktiveringsordet. Vi prøvde igjen med annet oppsett, men ingen av egne kommandoer ville fungere. (Etter en del søk på nett, så fant vi ut at det er flere som opplever dette problemet).

"Workstreams"

(Dette er en "action" som ligger i Google Assistant Explore. En side hvor du kan finne flere lignende "actions" laget av Google selv eller andre tredjepartsaktører.)

Vi ønsket å teste ut en "action" som hjelper deg med å lage, og styre oppgaver via smart høyttaleren.

 

 

Aktiveres først via Google Home Explore  (finnes kun på den Engelske versjonen), og senere ved å si "Talk to Workstreams" til smarthøyttaleren.

Man kan veldig enkelt lage oppgaver, gi dem navn, sette dato, og status. Vi testet ut ved å lage flere oppgaver, og møtte på ingen problemer.

 

 

Alexa:

Du har muligheten til å kjøpe Alexa i Norge, men den kan ikke snakke Norsk enda. De funksjonene vi testet var dermed på Engelsk. Du finner "skills" på Amazon Alexa Skill Blueprints.

Funksjon

Formål

Observasjoner/Resultat

"Onboarding guide"

Vi ønsket å bygge en guide  for nyansatte til å komme i gang i deres nye arbeidssted.

Du legger til spørsmål og svar i Skill Blueprints-siden. Du kan legge til spørsmål i form av "where is the…", "how do I…", og "what’s the contact info".

Vi testet ut ved å legge til flere spørsmål og kontaktinformasjon. Fordelen er at du kan spørre Alexa hvis du f.eks. trenger passordet til wifi-nettverket, men har ikke muligheten til å spørre en kollega. Ulempen er at alt må være på Engelsk, slik at hvis du har noen ord eller navn på Norsk som ikke kan endres, så gjør dette ting vanskeligere å forstå for Alexa.

"Flash Briefing"

 

Vi ønsket å teste og se om vi kan lage innhold via smarthøyttaleren for våre kunder.

Du kan enten legge til en lenke til din RSS feed (Really Simple Syndication. Teknologi for å abonnere på oppdateringer fra et nettsted), legge til egen tekst, eller direkte en lydfil på max 5 minutter (du kan velge om du vil lage daglig eller ukentlig innhold).

Aktiveres ved å si "Alexa, give me my flash briefing".

Vi testet først med å legge inn en tekst, og den leste den da ut høyt (må skrives på Engelsk, ettersom den leser den på Engelsk).

Vi testet senere med å legge til en lydfil. Ettersom den gjør ikke annet enn å spille den av, så kunne vi fint spille inn lydfil på Norsk.

"Custom Q&A"

Vi ønsket å teste å lage en liste med forskjellige spørsmål.

Her kan du forme alle spørsmål og svar akkurat som du vil (på engelsk). Eneste begrensningen er at spørsmålet må være på maks 10 ord.

Vi fant ut at dette er kanskje en bedre «skill» enn "Onboard Guide", ettersom du kan selv velge hvordan du vil forme spørsmålet. Du må bare passe på å ikke lage spørsmål som kan være vanskelig å uttale.

Det spiller heller ikke noen rolle i hvilken rekkefølge du har skrevet inn spørsmålene i "Skill Blueprints". Den vil svare ut ifra det du spør der og da.

 

Etter en del research og testing konkluderte vi med at Alexa gir flere muligheter enn Google Home i bedriftssammenheng. Du må gjøre det meste på Engelsk, men det finnes noen loopholes, slik som "Flash Briefing" hvor du kan spille inn lydfilen på Norsk. Det er mye man kan få til på arbeidsplassen, men få som velger det. Dermed blir det vanskelig å sette av tiden til å lage noe, hvor ingen sitter på andre enden til å motta det. 

Forhåpentligvis kan vårt lille forsøk hjelpe andre til å prøve å lage sine egne "skills" og "actions". Selv om vi fikk testet en del, så er det fortsatt flere andre man kan teste der ute. Si gjerne ifra om du klarer å lage noen spennende, så tester vi dem med glede via vår kjære Alexa eller Google Home på kontoret.

skisser copy-1

Praktikant-reisen

Les hva Julia og Ella har gjort under praksisperioden.

Les bloggen

Kanskje du også liker

disse historiene om Praktikant