Tradisjonell markedsføring er ødelagt - dette er digital markedsføring

Adrian Søbyskogen
05.10.17 16:49

Digital markedsføring er ganske enkelt forklart en måte å spre et budskap på gjennom digitale kanaler som sosiale medier, YouTube, SEO optimalisering, annonsering og flere kanaler du klarer å se for deg. Digital markedsføring er så viktig å lære seg fordi det er et enormt skifte. #shifthappens hvor vi ikke lenger ønsker å bli solgt til, men vi har lyst til å bli påvirke til å handle. Det endrer måten vi må tanke salg på.

Vi har skrevet en E-bok om Inbound markedsføring som du burde lese hvis du virkelig er interessert i temaet. 

Hvorfor digital markedsføring er viktig

Alt som kan digitaliseres, vil digitaliseres. Det er kun spørsmål om tid. Dette er viktig fordi de fleste av oss som jobber med salg, selv nå i 2017, selger ikke på samme måte som vi ønsker å kjøpe. 

CompEdge Consulting Law of Diffusion of Innovation.png

Denne modellen heter Law of Diffusion of Innovation og brukes egentlig til å beskrive hvem av oss som kjøper iPhone først eller hvem av oss som er grûndere. Jeg liker riktignok å bruke modellen til det formålet her; vise at du henger altfor langt etter i måten du selger på når du kommer på jobb, men du setter ekstremt høye krav til andre som skal selge deg noe.

Du handler matvarer på nett, men du sender ut epost til en kunde.
Du ser 30 minutter på "how-to" videoer på YouTube når du skal bygge en garasje, men du har ikke en chattefunksjon på hjemmesiden.

Vi er nødt til å tilpasse oss moderne kjøpsprosesser og da er digital markedsføring viktig.

Digital markedsføring handler om innhold

Hvis jeg gjør et søk hvor som helst på hva som helst og jeg ikke finner deg, så per definisjon eksisterer du ikke for meg. Det betyr at i denne digitale verden vi lever i så er vi nødt til å produsere og distribuere godt innhold for å eksistere, for at vi i det hele tatt skal få oppmerksomhet. Digital markedsføring handler om å tenke som et medieselskap; produsere godt innhold som folk har lyst til konsumere. Igjen, ingen grunn til å bli romantisk - markedet bestemmer om det du produserer er godt eller ikke. Ikke du.

Hvordan bli god på digital markedsføring

Du må begynne å ta i bruk og eksperimentere med alle verktøy som finnes. Lær deg hvordan Googles søkemotor fungerer, lær deg hvordan Linkedin hjelper personer med personlig branding, lær deg hvordan du kan skape følgere på Twitter, lær deg hvordan du annonserer smart på Facebook.

Du må begynne å praktisere slik at du selv kan gi flere svar enn spørsmål.

Vi gjennomfører mange kurs i digital markedsføring og hvis du er interessert kan du ta kontakt med oss her.