Kontakt oss

Ultimate Guide til Podcast-Møtebooking

Adrian Søbyskogen
11.12.17 21:22

Det er på tide at absolutt alle respekterer denne grenen i salg. Dette handler absolutt ingenting om verken produktet, smilet ditt, dine closing-teknikker eller mentale tilstand - ikke tro på alt det han gamle salgssjefen din fortalte deg; Kjære Salgsleder; Faen ta deg sier jeg da.

Møtebooking handler om to ting og kun to ting;

1. Demonstrere at du er verdt å bruke tid på

2. Demonstrere at du er relevant

Hva er en Podcast?

Podcast er nå-tidens radio hvor du enten laster ned eller streamer lyd-innhold. Den store forskjellen er at du selv bestemmer når du vil lytte, og på hvilken device du ønsker. Samtidig presenteres det i veldig liten grad (foreløpig) reklame-innslag i programmene. Dette formatet har blitt så populært fordi vi har muligheten til å multi-taske mens vi konsumerer innhold. Faktisk så lytter jeg på podcasten til Oslo Business Forum: De Som Bygger Det Nye Norge, i dette øyeblikk og i tillegg klarer å skrive denne guiden.

I Norge ble podcast-formatet kjent gjennom humorprogrammene til Misjonen, Radioresepsjon og flere andre. Etterhvert så har det dukket opp podcaster for alle tenkelige temaer og interesseområder. Jeg tror det bare er med å forsterke det vi prater om hele tiden her i CompEdge om at vi kan ikke være noe for alle, men alt for noen.

Les også: Sånn får du oppmerksomhet fra beslutningstakere

Møtebooking i en Inbound verden

Det er sånn at vi kan ikke bestemme hvordan vi skal selge, fordi kunden bestemmer hvordan han eller henne skal handle. Makta ligger hos kunden og de fortjener den - det er fantastisk da dette vil utrydde dårlige salgsprosesser og heller bane vei for de gode. Survival of the fittest.

Inbound handler om å gi verdi hele tiden i alle faser, og i alle interaksjoner når en potensiell kunde er i kontakt med selskapet. Inbound koster mye i form av tid og energi, men i gjengjeld blir du posisjonert som det eneste alternativet. I møtebookingsøyemed så konkurrerer vi ikke lenger om produkter eller tjenester - vi konkurrerer om tid.

Tid er det aller viktigste vi har i livet

Fra et filosofisk ståsted så er tid det viktigste vi har og derfor sier vi nei mer enn vi sier ja. Derfor sier vi "nei, det kan jeg ikke bruke tid på" eller "nei, det er bortkasta tid". Det er så viktig for oss, at vi hadde vært villige, tror jeg, til å betale ekstremt dyre dommer for mer av det; kanskje til og med ofret familie og venner. Vi vet at tid er umulig å få tilbake og helst skulle vi hatt ubegrenset tilgang. Dette må vi forstå da vi booker møter, for da skal du spørre om en time med et annet menneske. En time som er verdt mye.

LES OGSÅ: Cold calling er ikke dødt, men det er døende.

Hvorfor Podcast funker til møtebooking

Et lite ankepunkt; "Alt" kan funke så lenge kunden oppfatter budskapet ditt som relevant og dermed føler at du er verdt å bruke tid på. Utfordringen er; at det ofte er vanskelig å demonstrere gjennom en kald telefon. Hvis du er enig i at tid er en transaksjon så må du være villig til å ofre tid og energi uten å forvente å få noe tilbake igjen. Podcast vil ta tid.

Den siste tiden så har vi, i tillegg til alle Inbound-aktivitetene vi kjører, også gjort Outbound-aktiviteter, men på en smart måte. Når vi kommer over spennende selskaper og ledere på LinkedIn eller gjennom vainu.io, så legger vi ned mye tanker om hvorfor vi har lyst til å ta et møte. Vi stiller oss flere spørsmål som for eksempel:

  • Hva er hovedgrunnen til at vi ønsker å møte denne personen?
  • Hva gjør dette selskapet her så spennende?
  • Sett utenfra - tror vi at vi kan skape ekstremt høy ROI med våre tjenester?
  • Hvilke følelser gir det oss å eventuelt få muligheten til å jobbe med denne casen?
  • Hva er dette selskapet opptatt av i en kontekst med hva vi leverer?

Disse spørsmålene diskuterer vi i en 3-4 minutters podcast. Med andre ord, vi har en båndopptaker og sitter og prater om kunden. Denne redigerer vi og deretter laster opp i SoundCloud før vi sender den videre til kunden.

LES OGSÅ: Hvordan Drive Møtebooking med Video?

Nå, se for deg hvordan dette oppleves for personen som mottar en podcast som er personlig spilt inn til en selv, med kontekst i selskapet man jobber i og til hvilken rolle man besitter. Ikke minst at man diskuterer åpent de tankene man har om hvorfor dette kan være en god match. Tilbakemeldingene vi får er super-positive fordi det viser at vi forstår og har brukt tid og energi på å få den andres tid.