Tips fra Europas største Snapchatter

Hege Nikolaisen
17.08.18 11:36

Et forsinket fly og en enkel filosofi har gjort Geir Ove Pedersen til Europas største kreative Snapchatter. I podcastrommet vårt forteller han om hvorfor Snapchat er en kanal å prioritere; spesielt for bedrifter.

Noe av det som gjør sosiale medier spennende er at det ikke finnes noen eksakt suksessoppskrift. Det som funker bra for noen kan funke dårlig for andre, noe som tvinger oss til å legge hodet på blokka, utforske og være kreative. I beste fall kommer du opp med en idé som sprer seg som ild i tørt gress rundt hele kloden.

Det var dette som skjedde med Geir Ove Pedersen, for mange kjent som Geeohsnap, da han i 2014 satt og ventet på et forsinket fly. En morsom tegning av en frustrert medpassasjer ble starten på en reise som har gjort illustratøren til Europas største kreative Snapchatter, med giganter som Nike, Airbnb, Walt Disney, Gucci og Starbucks på kundelisten.

Les også: Hvorfor lykkes ikke flere på Snapchat?

I nyeste episode av podcastserien Norges Råeste forteller Geir Ove Pedersen at det er en enkel filosofi som har gjort han til offisiell storyteller for Snapchat - en tittel han kun deler med fire andre personer i verden.

- Når du bruker Snapchat skal du ikke lete etter ideer for å bli rik eller størst i verden, men konsentrere deg om det innholdet du skaper. Det jeg gjorde var å prøve å få mennesker til å smile, sier han.

Del historier

Alle ønsker å ha så mange følgere som mulig, men svært få bedrifter har en god plan for hvordan de skal skape interesse og engasjere nye følgere på Snapchat. Dette er den største grunnen til at ikke flere norske bedrifter lykkes på denne plattformen, selv om over 2,5 millioner nordmenn bruker appen.  

Vi i CompEdge arbeider for tiden med en casestudy, der vi skal dokumentere en reise fra 150 til 1000 følgere og gi et bedre innblikk i mulighetene som finnes. Pedersen påpeker at den største feilen du kan gjøre er å bruke Snapchat som en ren reklamekanal.

Istedenfor anbefaler han å prøve å lage gode, interessante historier som folk kan relatere seg til eller skaper en relasjon med de ansatte.

Case study: Slik får du fart på bedriftens Snapchat-konto

- Fordelen med Snapchat er at du har råd til å være morsom og gjøre feil. Innholdet forsvinner jo etter 24 timer. Og skal du bygge et publikum må du bruke andre kanaler. 300 følgere kan være nok, dersom innholdet du deler er godt nok. Folk viser jo frem ting de synes er underholdende til andre, sier Pedersen. 

I podcasten gir han deg et innblikk i hvordan han ble til en av verdens største kreative Snapchatter og hvordan han samarbeider med bedrifter, i tillegg til at du får noen små hint om hvordan fremtiden ser ut for Snapchat.