Kontakt oss

Vil du ha Business om 3 måneder? Bli en Lilla Ku

Adrian Søbyskogen
15.02.18 12:45

Seth Godin, en av mine helter innen markedsføring, gikk på scenen i et av de tidlige eventene til TED i 2004, med foredraget: ”How to get your ideas to spread”. I foredraget sitt beskriver han med et humoristisk tilsnitt hvilke brands, tjenester og produkter som klarer og skille seg ut og hvorfor. Det var etter denne videoen på TED jeg forsto at: ”...ku i seg selv er ikke spennende - men hva hvis kua hadde vært lilla?”.

Ingen bryr seg om deg inntil noen gjør det

Du vet, det er en farlig sykdom for mange lidenskapelige mennesker som blir så opptatt av sin egen idè, prosess eller tjeneste at de mister fullstendig grep om virkeligheten. Bare den siste tiden har jeg møtt et ti-talls forskjellige mennesker i ulike roller; fra gründere til salgssjefer, daglig ledere til økonomidirektører. Absolutt alle er forelska i ”seg selv” (les: det de tjener penger på) og glemmer at utgangspunktet er at ingen bryr seg.

Det å drive fantastiske salgsprosesser og enestående markedsaktiviteter krever at du ser verden utenfra- og inn og ikke omvendt. Du er nødt til å inneha enormt mye empati, noe som ikke enkelt kan læres, tror jeg. For du må kunne kjenne på følelsene til den eller de personene du prøver å påvirke med budskapet ditt. Det igjen krever en genuin interesse.

Aldri tro at noen er like opptatt av selskapet ditt like mye som deg selv. Aldri tro at kunden klarer å se de samme sammenhengene som du gjør. Aldri tro at du er top-of-mind - før du er det.

Hvis målgruppa di skal bry seg må du hvertfall gjøre følgende:

  • Demonstrere over tid at du og selskapet er engasjerende i temaer som målgruppa er interessert i
  • Det må være en unikhet ved konseptet ditt som gjør det enkelt å spille på lag med deg
  • Målgruppa må føle at du er alt for dem og ikke noe for alle
  • Være genuint opptatt av å gjøre deg savnet, slik at din tilstedeværelse i markedet er ønsket

Brødboksen er et godt eksempel på et selskap som klarte å levere, ikke bare et knallbra konsept, men en story som gjorde at folk brydde seg (og gjør det fortsatt). Når Kiwi´n din på hjørnet legges ned så får ikke de denne responsen:

brødboksenfacebook

Learning: Er det noen kommer til å savne deg hvis (...) ?

Ha fokus på resultater

Et sitat fra McKinsey sier: ”If you want results, then don´t focus on it” og det stiller jeg meg 100 % bak. I et maraton, selv om jeg aldri har løpt et slikt et, så virker det rimelig fjernt og fokusere på det siste steget forbi mållinja når du vet at du har 42 kilometer du skal gjennom først. Du må fokusere på å gjøre de riktige tingene riktig, så vil resultatene komme. Det samme gjelder med inbound marketing.

Noen av de vi møter som ønsker å begynne og produsere innhold for å tiltrekke nye leads blir så opphengt i hva man får ved målstreken. Det er helt feil fokus - fordi de menneskene som skal engasjere seg i det du produserer, driter i hva du får ved målstreken. Det de bryr seg om er hva de velger å engasjere seg i før vi kommer dit (til et salg).

En gjennomtenkt inbound-strategi inneholder aldri snarveier, men alltid enestående innhold som fokuserer på å skape langsiktige relasjoner til deg, ditt brand, produktene eller selskapet uten å forvente og få noe tilbake.

En lilla ku trenger ikke å selge

Så for og ta Seth Godin sitt eksempel litt videre; en lilla ku trenger ikke å jobbe for å være interessant. Utgangspunktet for en lilla ku er at den allerede er interessant - det er dens konsept, dens identitet og underbyggende DNA. Den er lett å prate om, den er morsom og anbefale videre til andre, den er spennende å kunne være en del av og den er unik.

Hvis du vil skape business om 3 måneder uten og ta en kald telefon, så må du bli en lilla ku og konseptualisere hvem du og selskapet er. Deretter må du gi målgruppen din så mye verdi at det er interessant og bruke tid på det og du må ha en identitet som er lett å prate om. Fordi du ikke kan selge til alle, så må du også sørge for at de som ikke kan kjøpe av deg, har lyst til å anbefale deg til noen som kan gjøre det. Kanskje det viktigste - du må demonstrere hele tiden at du er unik, ikke bare si det.

Du må bli en lilla ku.

Booketmøtemedcompedge