.jpg)
Har du noen gang opplevd å komme hjem fra firmatur med kollegaene dine, og når du forteller vennene dine om turen så svarer de; “Ja, der har vi også vært! Gjorde dere det samme som det vi gjorde?”. Da er du ikke alene.
Ofte blir det slik at blåturen og årets julebord blir noe som HR eller daglig leder bare “må” ta, eller så booker man et ferdig arrangement fra et eventbyrå som har arrangert de samme turene for andre bedrifter hundrevis av ganger før. Det finnes ikke noe mer antiklimaks enn å komme inn i en samtale med masse energi, før gnisten slukkes fullstendig ved at den andre har gjort nøyaktig det samme flere ganger før.
Hva med å gjøre noe som skiller dere ut og som representerer akkurat ditt selskap og deres tone of voice?
Jeg heter Erik Jensen Liland og er nylig ansatt som prosjektleder her i Storgata 5. Hvis du har fulgt med på reisen til CompEdge, vil jeg kanskje være et kjent fjes. Jeg har sammen med Adrian stått bak de to største eventene til gjengen her; “Norges Råeste Julebord” og “Cold Response Jakobsbakken”.

Suksessoppskriften vår
Jeg elsker å sette meg ned og være kreativ, dele ideer og skape ting sammen med andre. Slik var det også da vi skulle skape et «next level adventure» for gjengen her i 6. og 7.etasje i Storgata 5. Suksessoppskriften vår har blitt å skape konsepter som ingen andre har gjort før og som ingen andre “kan få”. Bare da kan vi få oppleve den virkelige magien med eventer. Å utfordre oss selv på helt nye måter og komme hjem igjen forandret. Å få oppleve det som de i reiselivsbransjen kaller for en “transformational journey”. Bare da kan vi innovere på kulturbygging også.
Hemmeligheten bak de råeste eventene
Hvis du er kreativ, spiller på lag med fagfolk og tenker utenfor den samme boksen som alle andre kan du raskt bruke eventet til mer enn bare en firmatur. Man kan for eksempel bruke det til employer branding, kampanjer og skape større synergieffekter: Etter “Norges Råeste Julebord” fikk vi blant annet mediedekning i både riks- og nasjonale medier, produsert innhold til alle involverte parter i eventet, kjørt Norges mest spektakulære B2B Influencerkampanje og skapt minner for livet for gjengen i Storgata. Det som på fagspråket kalles for en vinn/vinn/vinn-situasjon.
Det samme var da vi utfordret gjengen til å gjennomføre “Cold Response Jakobsbakken”: En blanding av “Kompani Lauritzen og “71 grader Nord”. Gjengen ble flydd inn med sjøfly, og skulle deretter navigere seg frem til poster i fjellet, i det som var totalt ukjent terreng og etterhvert et nordnorsk høstmørke. Der skulle de overleve kun på den lille matpakken som de fikk utlevert før start og fikk pushet grensene sine lengre enn de trodde de var kapable til.
Tør å skill deg ut
Skal du vinne markedet gjennom verdifull innholdsproduksjon, så må du tørre å skille deg ut. Du må vise ditt selskaps uniqueness. Slik er det også med eventer: Skal du få folk til å virkelig ønske at de kunne være kollegaen din, så må du tørre å skille deg ut også med eventer. Ethvert selskaps historie er unik. Hva med å vise frem hva som er unikt ved dere og deres kultur ved neste event?