Kontakt oss

Enkel guide til YouTube-annonsering

Jonas Joranger Larsen
24.okt.2018 09:33:06

Ok; så du har brukt to måneder på å perfeksjonere et skript, laget en selgende story, filmet en hel video og endelig er den ferdig klippet. Og hva er sluttresultatet? Jo, den er embeddet stilfullt på en landingsside fordi alle trender viser at ingen ønsker å lese «om oss» men heller å se en video av oss.

Er du usikker på hvor du skal starte med YouTube-annonsering?

  • 9% av små selskaper er på YouTube
  • 30+ millioner daglige brukere
  • 40 minutter er gjennomsnittlig session

Å laste opp en video på YouTube gjør ikke nødvendigvis at videoen din får flere tusen avspillinger med det første. Spesielt ikke når vi vet at det lastes opp over 18.000 minutter med videoinnhold hvert minutt. Det er en stor konkurranse om seerne,  og derfor skal vi gå gjennom annonsering.

Da vi selv skulle starte med å bygge vår YouTube-kanal forstod vi raskt at vi måtte annonsere. Det er ikke nødvendigvis fordi innholdet vårt er dårlig, men fordi vi ikke får god organisk rekkevidde ved kun å publisere. Det ligger også mye verdi i at annonseresultatene lærer oss mye om seerne våre. Vi satt oss dypt inn i Google Ads (tidligere Adwords) som du bruker for å annonsere på YouTube. 

I denne artikkelen skal du få en enkel innføring i de mest generelle valgene du må ta når du skal annonsere på YouTube. 

Aller først: Før du går i gang med annonsering så må du vite målet med kampanjen og selvfølgelig hvem du ønsker skal se den. Dette kom nok ikke som et sjokk, men vil være viktig at du har i mente når du starter din første kampanje.

Når man oppretter en ny kampanje for første gang kan man fort bli litt overveldet av alle mulighetene man har. Du vil måtte følge en stegvis prosess som setter rammene for hvor annonsen din vil bli vist, hvem den vil bli vist for og hva du skal betale. 

Du får muligheten til å vise annonsen din både i YouTube-søkeresultat, Youtube-videoer og ved videopartnere i displaynettverket.

YouTube annonsering Nettverk

Du kan velge at annonsen skal vises for personer i forhold til hvilket språk de snakker og hvilket land, fylke, by og generelt område annonsene skal vises i. annonsering land, språk område

Har du kunnskap om målgruppen din? Bruk den!

Hvis du har mye data og god innsikt i hvem målgruppen din er og hva de interesserer seg for så kan du selvfølgelig spisse annonsen din enda bedre. Man kan for eksempel velge alder, kjønn, foreldrestatus og mer til. Leser de spesifikke blogger? Bryr de seg mer om IT enn de gjør om sport? 

Målgruppe retting søkeord, målgruppe emner

I tillegg kan du velge å sponse annonsene dine oppå bestemte videoer fra kanaler du vet at målgruppen din følger med på. Du kan velge ut søkeord som du vet at målgruppen din søker på. 
(Husk: jo mer info, desto mindre rekkevidde)

Hvis du er usikker på disse spørsmålene, kan du benytte shotgun-metoden, som betyr at du publiser kampanjene dine uten avgrensninger. Da kan du lage lister ut av personene som har sett noe av innholdet ditt og lære av dem. Du kan også sende ut nye annonser med nytt innhold til samme personer som du vet har sett videoene dine. Sistnevnte heter Remarketing-lister.

YouTube, likt med Google annonsering, har en komplisert måte å ta betalt på. Det gjennomføres en auksjon hver gang noen gjør et søk eller hver gang en annonse skal vises, hvor flere variabler spiller inn. En av de viktigste er: Hva er budet ditt?

Vi har valgt å gå for det enkleste valget; CPV (kostnad per visning). 
Her angir du det høyeste beløpet du er villig til å betale for at noen skal se annonsen din. 

En siste ting som jeg ønsker at du gjør deg opp en mening om er hvilke type annonseformat du skal velge. 

YouTube annonseformat instream discovery

Dette er hvordan de ulike annonseformatene fungerer, og vår erfaring er at Trueview er vinneren. Den største grunnen til at dette er vår favoritt er at det ikke har tidsbegrensninger for lengden på videoene. Så her kan man utforske med både lange videoer, «how-to» videoer, samt kortere videoer som skriker etter oppmerksomhet.

Trueview annonser er bygget på ideen om at du kun skal betale når noen velger å se videoen din og det finnes to forskjellige typer: In-Stream og Discovery Ads. 

In-Stream annonsertrueview-in-stream
Dette er annonsene som vises før eller underveis en video fra en YouTube Partner. Her vil seeren bli tvunget til å se 5 sekunder av videoen, før de får et valg om å hoppe over eller fortsette å se. Her betaler man kun når noen har sett inntil 30 sekunder eller hele videoen, hva enn som er kortest. Hvis seeren klikker på en av dine integrerte CTA så vil du betale for det i stedet for.

Discovery annonsertrueview-discovery-ads

Disse annonsene kan vises flere steder. Både i søkeresultat, ved siden av andre YouTube videoer når seeren ser på en video eller på forsiden til YouTube. Disse annonse-videoene vil ikke bli vist før en seer velger å klikke på annonsen, og det er naturligvis dette klikket du må betale for. 

Vi mener at Trueview er vinn-vinn, siden du kun betaler for at en person er interessert nok til å se videoen din, enten ved å klikke eller la være. Og ikke tenk på det engang; YouTube har egne algoritmer som følger med på musepeker-aktiviteten til seeren din, så du betaler ikke om noen setter på YouTube, lar videoene rulle, for så å gå i dusjen.

Ønsker du å lære mer kan du følge vårt interne prosjekt som vi kaller for YouTube-Reisen. I denne podcastepisoden får du høre vår erfaring med In-Stream og Discovery. Vi opplever ulogiske tall fra annonsene våre og får et møte med en Premium Sertified YouTube Partner som kanskje kan gi svar. Hør på podcasten her: